Секс, насилие и провокации бълват риалититата в Германия
Подставени лица умишлено провокирали конфликти и скандали
В Германия ги има от 25 години, но в момента телевизионните риалита изживяват истински бум. През последните няколко години пазарът експлодира, а нови риалити шоута никнат като гъби след дъжд. Жанрът даже вече проби и в големи стрийминг платформи като Нетфликс или Амазон Прайм, пише в обширна публикация по темата германската обществена телевизия АРД, цитирана от Deutsce Welle.
Повечето такива предавания в Германия се продуцират от базираната в Кьолн частна телевизионна компания RTL. През последните години репертоарът беше значително разширен. Същото важи и за тяхната доходност: по информация на предаването "Vollbild" на телевизия SWR някои участници в популярни риалити предавания печелят от хонорари от публикации в Инстаграм вече петцифрени суми на месец.
Разследване на SWR разкрива и някои тъмни страни на бранша. Така например с помощта на подставени лица, записали се в кастинг за известен риалити формат, е установено, че организаторите умишлено търсят и конфликтни участници във въпросните телевизионни продукции.
Хора от кухнята са потвърдили това, показва разследването. Освен това те описват и една друга картина, която се крие зад красивите кадри:
говорят за прекомерна употреба на алкохол и недоспиване, за насилие и секс на снимачната площадка, за манипулации и целенасочен подбор на кандидати, които обещават и скандали в предаванията, пише АРД.
Пред разследващите журналисти участничка в един популярните риалити формат за запознанства на RTL, която тук ще наречем Нина (името е променено от редакцията) е разказала за
опит да бъде сексуално насилена по време на снимките, когато друг участник във формата се опитал да я принуди да прави секс с него. "Няколко пъти казах "не", но той продължи да опитва", казва жената.
В крайна сметка член на продукцията влиза в помещението, чувайки какво става там и спира мъжа. Друга участничка е потвърдила случката. "Момичето беше много разстроено и плачеше след това", е казала тя на журналистите. Те са научили още, че насилникът е бил изгонен от продукцията, а Нина била помолена "да не изнася тази история навън". От продуцентската къща отричат да са настоявали за това, но уверяват, че са предложили на момичето помощ от психолог.
Инцидентът от банята изобщо не се споменава в предаването. Според продуцентската къща той не е включен, "защото се е състоял в зона, в която не е имало камери, поради което от него не съществуват кадри". От телевизионната компания RTL, продуцирала въпросното риалити шоу, не са пожелали да коментират събитията.
Журналистическото разследване разкрива и други, невидими за зрителя детайли от риалити форматите. Бивш продуцент на такива предавания, пожелал анонимност, разказва за умишлени провокации, манипулативни стратегии и съмнителни методи на работа с кандидатите. Така например държат участниците гладни, не им позволяват да ползват определени предмети от бита, да се къпят или пък им пускат музика през нощта. "Ако те са раздразнени или нестабилни, е по-вероятно да си изпуснат нервите", казва информаторът.
Той описва и как продуцентите влияят на съдържанието. В зависимост от това дали искат да има повече секс, скандали или например романтика, избират съответните кандидати, които са най-подходящи да придадат точно този облик на предаването, пише АРД.
Продуцентските къщи също така търсят изрично участници, които са склонни към избухване и могат да правят скандали пред камерата. Такива участници поляризират и вършат чудесна работа на продуцентите, защото вдигат гледаемостта.
Кристиан Шиха, професор по медийна етика в университета "Фридрих-Александер" в Ерланген-Нюрнберг, нарича това "скандален маркетинг". Успешният кандидат, продукт на "скандален маркетинг", е човек, който "лесно побеснява, обижда хората, заплашва и се държи агресивно", казва Шиха пред АРД.
Една от продуцентските компании, засегнати от обвиненията, обяви чрез адвокатска кантора, че отхвърля всички обвинения. Другите засегнати продуцентски компании не пожелаха да коментират своите формати и се позоваха на общото изявление на RTL. Телевизионният оператор заяви пред Vollbild: "Всички продуцентски компании работят със строги изисквания, които се ангажират да спазват."