Шефът на IMAX: Стриймингът отива на кино
Салоните се пълнят, експериментът с видео платформите се провали
Стриймингът отива на кино - буквално и преносно. Вкопчени във все по-ожесточена битка за абонати, големите видео платформи вече насочват някои от най-големите си заглавия към стандартната филмова дистрибуция и от това има поне един много доволен човек - изпълнителният директор на IMAX Ричард Гелфорд.
Пред Yahoo Finance той коментира, че очаква кино бизнесът да се възстанови напълно в рамките на тази година.
COVID-19 и противоепидемичните мерки удариха по всички аспекти на развлекателната индустрия, но най-тежко пострадаха именно кината. Празните или принудително ограничени като посещаемост салони направиха невъзможно бързото възвръщане на инвестициите за скъпо прожекционно оборудване, а освен това удариха и по съпътстващите филмовото изживяване продукти, от които традиционно операторите на подобни обекти печелят.
На този фон, блокираните по домовете си хора започнаха да гледат все повече поточно видео.
Netflix, HBO Max и всички останали подобни платформи отчетоха огромни приходи, а някои от големите студиа в Холивуд пуснаха премиерно своите ленти именно онлайн заради невъзможността за нормална дистрибуция. Оказали се с огромно количество пари на разположение, платформите започнаха също да продуцират високобюджетни ленти.
Ситуацията много се промени през последните няколко години - и особено след отпадането на противоепидемичните мерки. Видео платформите се борят за надмощие на все още доста фрагментиран пазар,
като всеки очаква от потребителя да си плаща скъп абонамент, за да има достъп до каталога му
- а този потребител вече има доста повече алтернативи за свободното си време.
Това води до т.нар „умора от абонаментите“, която сериозно удря по растежа на платформите. Така те се оказват в положение да търсят нови пътища за съдържанието си към аудиторията. Понеже всичко ново е добре забравено старо, Apple и Amazon обявиха, че ще инвестират по 1 млрд. долара годишно за филми, които ще се прожектират по кината.
„Наративът, че филмите трябва да отиват директно на стрийминг платформите, беше изхвърлен. Този експеримент просто не сработи. Той се провали“, заяви Гелфорд.
„Традиционната дистрибуция загуби някои филми, защото средните филми отиват директно на платформите, но пък тя вече печели обратно някои филми, които преди са се разпространявали онлайн“, допълни той, като визира заглавия като обещаващия „Наполеон“ на Apple TV+ с Хоакин Финикс в главната роля.
Според данни от Comscore боксофисът в САЩ до момента през 2023 г. е 2,4 млрд. долара, което е само 16% под постъпленията от билети за същото време през 2019 г. Гелфорд е оптимист, че или през тази, или най-късно в началото на следващата година ще бъдат постигнати нивата от преди пандемията.
До момента много силно представяне имаха новите ленти в световете на „Аватар“ и Джон Уик, както и „Super Mario Bros.: Филмът“, но очакванията са, че много хора ще искат да гледат на голям екран и „Малката русалка“, новите „Пазители на галактиката“, „Барби“, „Светкавицата“ и още ред други предстоящи заглавия.