Шофьорът на камиона с 39 трупа бил препушил с трева
Трийсет и деветте души, открити мъртви в камион до Лондон, са китайци, потвърди Ройтерс. Lupa.bg съобщи още сутринта произхода на жертвите. Oчаква се идентификацията им да продължи дълго време. Шофьорът на камионa - 25-годишният Мо Робинсън от Лорълвейл, Северна Ирландия, е разпитван цяла нощ, но все още няма официална информация какво се крие зад трагедията.
Според публикация на британски табоиди, най-вероятно шофьора Мо е препушил с трева и е забравил, че превозва хора. Когато часове по-късно се е сетил, че в каросерията на камиона "Скания" има 39 души, те вече са били загинали.
Северноирландски полицаи са претърсили две къщи, свързани с него. Едната е в Маркетхил, а другата в Лорълвейл. Семейството на Мо Робинсън казва, че скоро не са чували нищо за него и не знаят какво се случва. Той от години ползвал леки наркотици. Британските криминалисти подозират, че водачът на камиона е част от организирана престъпна група, която се е занимавала с трафик на мигранти. Вероятно китайците са транспортирани за работа в нелегални фабрики и/ли заводи.
По последни данни ремаркето на камиона е пристигнало от белгийския град Зеебрюге, като е влязло във Великобритания през пристанището Пърфлийт на Темза. Влекачът на камиона е пристигнал от Северна Ирландия и е напуснал града заедно с ремаркето около 1:05 ч. сутринта в сряда. Екип на спешната помощ откри телата в индустриалния парк Уотърглейд в Грейс, на трийсетина километра от Лондон.
От публикувани от Мо Робинсън снимки в профила му във "Фейсбук" се вижда, че камионът е с варненска регистрация. Товарният автомобил "Сканиа" е бил регистриран преди повече от 2 години в България. Регистрацията е била извършена във Варна на 19 юни 2017 г. от ирландска гражданка. Веднага на другия ден товарният камион е напуснал страната ни. Това беше повода премиерът Бойко Борисов да заяви, че и според британските служби, България няма нищо общо със случая, освен табелата на превозното средство.
Междувременно от белгийската прокуратура коментираха, че към момента не могат да кажат колко време камионът-ковчег е бил на тяхна територия. Възможно е да са часове, а може и да са дни, заяви говорител на белгийската прокуратура. Междувременно белгийските власти обявиха, че затварят няколко международни паркинги за товарни автомобили до 7 ноември. На тези паркинги често се засичат престъпления, извършвани от мигранти. От мярката са обхванати десетина паркинга по западната белгийска граница, както и в районите на Брюксел, Лиеж и Гент.
Въпреки отдавна предприетите мерки на полицията, не спират случаите, в които мигранти се опитват да се качат в спрели камиони, за да достигнат до Великобритания, или обират превозните средства и водачите, се казва в съобщение на белгийските власти.
Български експерти по сигурността не изключват да има логистична връзка с България по случая с тежкия инцидент. "Не е изключено да има логистична връзка с България. Режимът на регистрация на превозни средства в страната ни е бил по-лесен, отколкото в друга страна в ЕС. Трябва да се разследва откъде са се появили тези хора в камиона", каза експертът по сигурността Николай Радулов пред Би Ти Ви.
Камионът-ковчег, където бяха намерени 39 трупа
"Не знаем какви са мотивите на шофьора. Невидимата част на организираната престъпност продължава да действа", каза експерта по сигурността Тихомир Стойчев. Според него "Брекзит" влияе върху политическата стабилност в страната. "В тази връзка трябва да се провери версията за умишлено умъртвяване на тези мигранти", каза Стойчев. По думите му страната ни е привлекателна за този вид престъпност, заради слабостите на сигурността ни.
Тихомир Стойчев обясни, че топлинните камиони се използват, за да се излъжат топлинните датчици. Той смята, че до трагедията се е стигнало заради небрежност на шофьора.
"В България непрекъснато се залавят чужденци. Това се случва след грешки на трафикантите. Това е един непрекъснат процес. Хората си минават през границата. Тази година повече от обикновено", каза Николай Радулов.
От Българския превозвачески международен бранш пък посочиха, че по никакъв начин подобни трагични инциденти не трябва да се обвързват с доброто име на международните ни шофьори. Честа практика било западни фирми да регистрират своите камиони на българска територия заради по-лесния лицензионен режим и по-ниските застраховки, които се плащат у нас, но те на практика не извършвали своята дейност на наша територия.