Шокиращо! Преди 100 години влаковете у нас са били по-бързи от сегашните

Емблематични експресни влакове с имена са част от историята на българските железници

Новини
16:55 - 06 Януари 2025
4319
Шокиращо! Преди 100 години влаковете у нас са били по-бързи от сегашните

Спомняте ли си „Синия Дунав“, „Тракия Експрес“, „Диана Експрес“, „Янтра“, „Хебър“, „Пирин“ и „Чайка"?

Това са емблематичните експресни влакове с имена, част от историята на българските железници. Те свързваха ключови градове и предлагаха удобство и скорост, които ги отличаваха от обикновените пътнически влакове. Всеки от тях носеше символично име, свързано с географията или културното наследство на страната.

Помните ли, че имаха вагон-ресторант, обикновено син на цвят? Подовете на купетата и коридорите бяха застлани с килими, а на прозорците имаше пердета.

„Янтра“ имаше и преустроен кино-вагон.

„Синия Дунав“ и „Янтра“ бяха Комсомолски Влакове, обслужвани задължително от млад персонал на възраст до 35 години. "Чайка" пускаше музика по време на пътуването, а "Синия Дунав" предлагаше резервиране на такси директно от влака, припомня railwaypassion. com.

Много от тези влакове съществуваха десетилетия. Някои от тях продължават да съществуват и към момента, други са спрени, трети не са активни под тези имена или са заменени от други услуги. А съвсем наскоро някои влакови линии бяха възобновени, припомня railwaypassion.com.

„Експрес „Синия Дунав“ беше с маршрут София-Русе-София. Във всяко купе имаше килим и пердета, в коридорите - текстилна пътека. В багажния вагон имаше радио-възел, от който се излъчваше програма във влака. А през 1979 в този влак беше въведена луксозна за времето услуга -

резервиране на такси от влака - за тези, които слизат на Централна гара София.

Експресният влак се движи като такъв до 9.01.1994 г. За щастие на много русенци емблематичният за региона влак е възстановен от 1 октомври 2024 г като директен бърз влак между Русе и София. Влаковата линия на „Синия Дунав“ функционира отново с модерни германски вагони.

„Маршрутът на „Янтра“ свързваше Горна Оряховица и София. Композицията на влака неотдавна бе обновена с модернизирани вагони с общи салони, оборудвани с климатик и контакти с възможност за зареждане на лаптопи, телефони, таблети и други преносими електронни устройства. Пътническият салон разполага с пердета на прозорците и подглавници на седалките,

а за удобство на пътуващите е включен и бистро-вагон, в който се предлагат храни и напитки.

Обновеният бърз влак „Янтра“ е с удължен маршрут и вече пътува от Горна Оряховица през София до Пазарджик и Пловдив и обратно.

„Тракия Експрес“ е първият експресен влак във вътрешните линии. Пуснат е за първи път на 1 септември 1938 г по линията София–Пловдив. Влакът е първокласен и изключително иновативен за времето си. Оборудван е с луксозни седалки, кухня, бюфет, специални масички, тоалетни и др. екстри.

Експресът се движел с луксозни дизелови мотриси FIAT, които са достигали скорост от 135 км/ч

и, забележете, изминавал маршрута София–Пловдив за 2 часа и 20 минути още през далечната 1938 г. По същото време пътническият влак е пътувал около 4 часа и половина. „Тракия Експрес“ толкова много се ползвал, заради скоростта с която е изминавал разстоянието, че билетите били с предварителна резервация.

През 1950 г. е спрян от комунистическите власти поради идеологията за равенство,

според която не се допуска да има по-луксозни влакове, за които някои хора могат да си позволят да плащат повече, за да пътуват по-бързо.

Експресът потегля отново през 1964 г след електрификацията на линията София-Пловдив. През 1994 г става бърз влак, а днес влак с име Тракия няма. Но има влак между София и Бургас през Пловдив, използван активно, особено през летните месеци, когато пускат и нощни влакове със спални вагони за пътувания към морските курорти​.

„Хебър Експрес“ е бърз влак от началото на 80-те, който свързва София с Пловдив. Името идва от древното название на река Марица – „Хебър“. По-късно маршрутът е удължен и до Димитровград. Към края на 80-те влак „Хебър“ е спрян, а вагоните му се ползват на бързия влак Пловдив - Нови пазар - Пловдив (сегашният Пловдив - Шумен - Пловдив) и по тази причина започват и него да наричат "Хебър".

„Диана Експрес“ беше експресният влак от София до Ямбол. Името „Диана“ вероятно е свързано с тракийското наследство и култура, тъй като регионът около Ямбол е богат на археологически открития, свързани с древните траки.

От 11 декември 2022 г. БДЖ възстановява емблематичния бърз влак „Диана” по линията Ямбол – София, като част от инициативите за подобряване на железопътните услуги.

Бързият влак „Пирин“ се движеше по маршрута София - Петрич - София само в събота и неделя. Имаше прикачен един вагон за Кулата с не повече от двама-трима пътници, а другите вагони, които се пръскаха по шевовете, ги откачваха за Петрич. Това беше единственият влак в това направление с вагон-ресторант. Вагоните му бяха с килими, пердета и калъфки на подглавниците. „Пирин Експрес“ вече не е активен влак.

Легендарният „Чайка Експрес" е пуснат през 1972 г за празника на железничаря - в първата неделя от месец август. Експресният влак „Чайка“ свързва София и Бургас, преминавайки през Подбалканската железопътна линия за 4 ч. и 40 мин. По спомени на бивши железничари „Чайка Експрес" остава в историята като първият, в чиито купета по време на пътуването звучи музика.

От август 2024 г. бившият експрес „Чайка“ се движи с модерни германски вагони, които са едни от най-хубавите вагони на БДЖ, предоставящи подобрено пътуване и комфорт​.