Шведската СААБ пред Lupa.bg: Щяхте да имате 8 нови "грипена" още миналата година от нас

Политика
13:00 - 06 Април 2022
4718
Шведската СААБ пред Lupa.bg: Щяхте да имате 8 нови "грипена" още миналата година от нас

"Ако България беше избрала нашите изтребители "Грипен", от момента на подписването на договора между правителствата на двете страни, СААБ щеше да е доставила новите бойни самолети в рамките на 2 години". 

Това болезнено съобщение, в контекста на последните новини около състоянието и бъдещето на българската бойна авиация, изпратиха от шведската компания до репортер на Lupa.bg.

То е в отговор на наше запитване дали концернът, подобно на щатския "Локхийд Мартин", изпитва сериозни затруднения при доставките на вече поръчани машини. Както стана известно в началото на тази година, България ще получи платените авансово на щатската компания 8 изтребителя с огромно закъснение от над 2 години.

От този отговор на шведите се разбира, че България е могла да разполага с четвърто поколение машини за отбрана и охрана на въздуха по мисията Air Policing още миналата година и дори вече да ги надгражда. 

Страната обаче подписа договори със САЩ през 2019 г. и се спря на F-16. 


F-16 Block 70

Първоначалният срок, обявен от производителя отвъд Океана, бе 2023 г. за първите самолети, но той бе удължен минимум до 2025 г. Причината - форсмажорни обстоятелства заради нарушаване на различни вериги за доставки на отделните компоненти за конструирането на F-16 (Block 70), причинени от пандемията от ковид. Както вече се разбра, при подобен развой на събитията отпадат и всякакви клаузи за неустойки спрямо България. 

Ето как се справят с постпандемичните трусове в Швеция: 

"СААБ управлява предизвикателствата, свързани с COVID-19 и риска от недостиг на ресурси и веригаta на доставки чрез нови начини на работа. Целта ни е да сме проактивни. Държим тесен диалог с нашите клиенти и работим съвместно с нашите доставчици. С това до голяма степен смекчили въздействието на пандемията върху дейността ни", пишат от централата в Лѝншьопинг. 

Забавянето от американския завод отново връща дебата в периода 2015-2019 г., когато България се луташе между идеята да купи изтребители втора ръка, нови машини от Израел, Китай или Франция, или да заложи „на сигурно“ с безспорните фаворити F-16 (на „Локхийд Мартин“), Gripen C/D (на шведската SAAB), или Eurofighter Typhoon (на големия консорциум между Еърбъс, Великобритания и италианската Leonardo).

Тогава Румен Радев открито лобираше в полза на скандинавската оферта, заради което бе обвинен от предишните (а и следващи) управляващи в лицето на ГЕРБ и Бойко Борисов. Но докато все още чакаме първи изтребител от 100% платените авансово на САЩ, дали бившият командир на ВВС и главнокомандващ няма да се окаже прав?

Как и кога започна всичко?

Още в първата година от встъпването си на „Дондуков” 2 президентът Румен Радев започна съвсем открито да лобира за сделка с шведската СААБ за купуването на нов тип боен самолет. Тогава той успя да убеди назначения от него служебен министър-председател Огнян Герджиков, че сделка за ексадрила от тези самолети с параметрите на грифоните към онзи момент би била далеч по-удачна от обявленията в публичното пространство до неговия мандат от Бойко Борисов и ГЕРБ като управляващи, че България може да си позволи втора употреба изтребители, например F-16 от Португалия, Rafale от Франция или Eurofighter Typhoon от Италия. Към 2017 г. започва и дългият флирт на шведите с българските летци и ескперти в авиосредите до сключването на договора със САЩ „Локхийд Мартин” да произведат самолетите за българските ВВС.

Тогава ГЕРБ не простиха на Радев за опита му да наложи мнението си за шведските машини и го обвиниха в незаконен лобизъм, а част от депутатите на Бойко Борисов неколкократно питаха и каква комисиона е взел за тази си дейност. Редица специалисти, включително действащи пилоти обясниха, че за отбранителните функции на военната авиация „Грипен” (серия „C/D”) e достатъчно надежден и добре оборудван.

Оставаше да „виси” във въздуха обаче въпросът с наземното обслужване, радарните системи и обучението на пилотите ни като част от евентуалния проект за придобиването им. От друга страна, обаче застанаха бивши летци, близки до ГЕРБ и дори нейни членове, които заеха позиции, че е твърде вероятно да има проблеми със софтуера, за разлика от F-16 Block 60 или 70, които позволявали „качването” на всякакви системи, включително ъпдейт на най-новите за избягване на сблъсък със земята при загуба на съзнание от пилота.

Това бяха и част от аргументите на последното управление на Борисов, да надделее тъкмо решението за поръчката и плащането на F-16 от САЩ, с последно поколение оборудване. „За” американските машини лидерът на ГЕРБ и тогавашният му коалиционен партньор и военен министър Николай Ненчев също бяха наклонили везните към сделка за щатските самолети, но на първо време втора употреба и от Португалия.

С встъпването на последното досега правителство на Борисов (третото - б.а.) през 2017 г. и МО начело с Каракачанов, поръчката на шведската техника и намерението тя да е нова, бе заметена под килима и започна нов анализ на нова работна група във ведомството за модернизацията на техниката за ВВС.

От доклада през 2018 г., изготвен от екипите на тогавашния военен министър и икономическия му колега (отново от „Обедини патриоти” Емил Караниколов - б.а.), изрично се наклоняват везните в полза на сделка с „Локхийд Мартин”, вместо със СААБ. Един от основните аргументи е, че грифоните от Швеция биха били изпозвани само за мисията по охрана на въздушното пространство, но не и за други цели.

„Поставя се акцент върху самолет, оборудван за операция Air Policing. За останалото въоръжение и оборудване за довеждане на самолета до „многофункционален“, българската страна трябва да придобие по отделен/и договор/и с трета/и страна/и съответните количества и лицензии, стойността на които не е включена в общото ценово предложение”, пише в анализа.

Тогава защо Унгария и Чехия оперират със скандинавските самолети?

Днес Унгария охранява сама небето си, благодарение на сделка от 2001 г. тъкмо с шведската компания. Преди да се стигне до нея обаче и в Будапеща възникват лобистки въпроси и спорове между доставка на техника от Швеция и изтребители F-16. В крайна сметка европейското предложение печели. Самолетите трябва да пристигнат от 2006 г. по договор.


На въоръжение от години, унгарците нямат притеснение, че авиацията им ще бъде приземена 

И така всички 14 изтребителя, поръчани от унгарското правителство, при това на лизинг, са доставени в страната до 2007 г. След като изтече периодът на вноските през 2026 г., унгарците вече ще разполагат напълно с тях. Докато ние евентуално ще започнем да получаваме от САЩ първите F-16.

Нещо повече, от началото на 2022 г. започна доставката на надстройка на системите, която значително увеличава както бойните, така и комуникационните възможности на самолетите там. При ъпгрейда обхватът на проследяване на цел въздух-въздух, както и производителността се увеличават значително.

Това позволява по-добра способност за откриване на малки цели въздух-въздух, подобрено потискане на смущенията и носи потенциал за растеж за по-нататъшно развитие в режимите въздух-въздух и въздух-земя, особено ключови в настоящата ситуация на войната в Украйна и руската агресия и заплахи, отправени не само спрямо нас, но и срещу всички страни от ЕС.

В контекста на казаното на бившия служебен военен министър проф. Тодор Тагарев, че в случай на военна операция за отбрана при вдигането на нашите МиГ-29, те може да станат мишена на „приятелски огън“ заради разпознаването им като съветски машини от страна на съюзническите войски, тъкмо новата надстройка на шведските изтребители позволява подобрена възможност за идентифициране на коалиционните машини. Става въпрос за интегрирането на най-новия режим на Алианса за идентифициране на приятел или враг (IFF) 5.

В момента над 150 милиона души от 5 държави на 3 континета се отбраняват тъкмо с въпросните самолети.

Според военни експерти у нас, участвали в работната група по казуса „СААБ“, обявиха, че е твърде вероятно цената на ескадрила от 8 нови самолета, купени на лизинг, да глътне около 1 млрд. лева, но без наземното оборудване и без обучението на пилотите. За сравнение, през 2019 г. парламентът одобри сделката за 1,3 милиарда щатски долара за новите F-16 от „Локхийд Мартин“, като в сумата влиза освен всичко останало, и въоръжение, и летателен и инженерно-технически състав.

Още тогава обаче от БСП предупредиха, че всъщност сделката ще се наложи да бъде завършена с още поне 1 милиарда лева, когато първите самолети дойдат (по последни данни на американското посолство у нас през 2025 г. – б.а.), ще има допълнителни разходи и по наземните системи, и за софтуерна поддръжка, и за въоръжението. По мнение на близки до Румен Радев, поръчаното е изключително ограничено и „окастрено“.

За сравнение, през май 2021 г. Чехия, също страна-членка на ЕС и НАТО обяви намерението си да похарчи 1 милиард евро за покупката на френските „Рафал“, които у нас също имаше спекулации за евентуална сделка до 2019 г. Както те, така и юрофайтърите обаче имат изключително скъпа поддръжка. Това се превърна в основна пречка България да спре на тези модели изтребители през годините.

А чешките пилоти имат на въоръжение тъкмо „Грипени“ и нальотът им годишно е над 100-150 часа.

Хронология на сагата с американската техника

На 19 юли 2019 г. парламентът одобри сделката между МО и Департамента по отбрана на САЩ за купуването на F-16 след бурен дебат и гласовете на ГЕРБ, ДПС и ВМРО. Тогава БСП, „Воля“, НФСБ и „Атака“ се обявиха категорично против заради високата цена на самолетите. Сделката е за 1,256 милиарда долара.

Първите съобщения за евентуален скорошен старт на производството на машините от възложеното на завода на „Локхийд Мартин“ отвъд Океана започват да се появяват още същата година. При това заявките от САЩ са нашите самолети да бъдат конструирани и оборудвани в новия завод на концерна в Южна Каролина с чисто нови производствени линии.

През 2020 г. вече са публикувани и детайли около сделката и подробности за контракта, сключен между самата „Локхийд Мартин“ и нейните подизпълнители.

В рамките на първата година от пандемията от компанията продължават да твърдят, че проблеми с поръчките и изпълнението им няма, въпреки че по повод различни договори с други национални правителства и за F-16, и за свръхмодерния F-35 съобщават за известни проблеми във веригата за доставки.

Никъде обаче официално не се споменава, че и България ще бъде засегната. Това продължава и през 2021 г., като официално сроковете за доставка на първите готови самолети у нас остава 2023 г., а наред с това МО започва и конкурсните обявления за бъдещите летци. Впоследствие са избрани и първите трима въздушни асове, които се обучават в САЩ и които трябва да трупат нальот именно с тези машини.

Едва в края на годината, когато Стефан Янев от служебен премиер става военен министър на редовното правителство на Кирил Петков започват последователни публични разкрития, че всъщност САЩ ще забавят нашите самолети, авансово платени до цент, а алтернатива не се предлага. В началото Янев декларира, че става въпрос за едва няколко седмици от първоначално договорените срокове. Скоро след това обаче става ясно, че отлагането ще е с месеци.

Докато самият главнокомандващ Румен Радев не излезе през март 2022 г. пред микрофона в зала след заседание на лидерите на НАТО в Брюксел, за да разясни, че всъщност цялата ескадрила F-16 ще бъде доставена вероятно през 2030 г. или 7 години след първоначално договореното.

До момента, въпреки че още през 2020 г. шведският конкурент признава, че изпитва затруднения по отношение на веригите за доставки на различни компоненти, компанията не е забавила нито една от планираните си доставки.

При това на последния модел, сочен от анализатори за най-добрия без Стелт технологията в света.

Справка на медията ни разкрива, че само тази година започват ударните доставки на серия Е/F и в Швеция, и в Бразилия. Tам поръчката е внушителна – цели 36 изтребителя трябва да бъдат на разположение на тамошните ВВС до 2024 г. Първият ювелирен самолет пристигна на летището в Анаполис, щата Гояс, в средата на декември. 350 пилоти вече очакват в готовност програмата.

България предстои да вземе решение за допълване на ескадрилата. САЩ одобриха такава сделка за още 8 самолета. С прогнозна цена малко над 200 милиона щ.д. за брой... В момента базисната цена за последния модел "грифон" е малко над 85 милиона щ.д. Шведските машини държат и най-ниските цени за годишна поддръжка, както и за цена на летателен час. За сравнение, ако при тях той възлиза на около 5000 долара, при F-16 (Block 70) - около 7000 долара, и около 18 000 долара за час от запален двигател до изключен двигател за "Юрофайтър Тайфун".