Швейцарският шоколад започна да нагарча след митата на Тръмп
Швейцарците са сред най-големите потребители в света, изяждайки по над 10 кг годишно

Много швейцарци – от правителството до производителите на шоколад, часовникарите и други бизнеси, усещат „шока“ заради по-твърдата позиция на САЩ по отношение на търговията, но много от тях заемат и позиция тип „да изчакаме и да видим“, пише Investor, цитирайки Euronews.
На фестивала за шоколадови изделия Festichoc в Женева през миналия уикенд митата на администрацията на президента Доналд Тръмп, обявени през седмицата, бяха в съзнанието на мнозина, макар че явно не успяха да влошат сериозно настроението към най-популярните сладкарски продукти на Швейцария.
Жули Жаме, маркетинг директор на Canonica – женевски производител на шоколад с три магазина в Сан Франциско, казва, че компанията ѝ още не е взела решение за това какви стъпки може да предприеме. „Изчакваме още малко, но очевидно е шок за нас“, казва Жаме.
Това е в унисон с цялостния подход на Швейцария. Въпреки тежките мита на САЩ от 31% върху вноса на швейцарски стоки – доста над митата от 20% за износа от Европейския съюз (ЕС), правителството в Берн засега предприема предпазлив подход, особено след като Тръмп наложи 90-дневна пауза в прилагането им. Правителството обаче предупреди също така за влиянието върху жизнено важни швейцарски индустрии като часовници, капсули за кафе, сирена и шоколад.
„Засилване на търговското напрежение не е в интерес на Швейцария. Контрамерки срещу американските мита биха довели до разходи за швейцарската икономика, особено правейки вноса от САЩ по-скъп“, заяви правителството миналата седмица, добавяйки, че затова изпълнителната власт „не планира да наложи контрамерки за момента“.
САЩ е вторият по големина търговски партньор на Швейцария след ЕС, а американско-швейцарската търговия на стоки и услуги е нараснала четири пъти през последните две десетилетия, заяви правителството.
Швейцарското правителство каза още, че страната е премахнала всички промишлени мита от 1 януари миналата година, което означава, че 99% от всички стоки от САЩ могат да бъдат внасяни в Швейцария без мита.
Атмосферата остана оживена на фестивала Festichoc, където нетърпеливите купувачи похапваха шоколадови парченца и разглеждаха шоколадови великденски зайчета и яйца на годишното изложение в женевския град Версоа.
Жаме от Canonica изразява надежда, че „лоялната клиентела“ в САЩ ще остане вярна, но казва, че „се поставям на мястото на потребителите“ и осъзнава, че удар върху джоба може да разубеди много купувачи.
„Не виждам защо бих платила 45 долара (41 евро) утре за кутия [шоколадови бонбони], за която бих платила 30 долара (27,4 евро) днес“, казва тя в събота, преди в сряда Тръмп да спре временно планираните реципрочни мита. „Това е много сложен въпрос“.
Асоциацията на швейцарската шоколадова индустрия Chocosuisse изрази разочарованието си заради митата на Тръмп, макар че все още може да разчита на местния пазар. Швейцарците са сред най-големите потребители на шоколад в света, изяждайки по над 10 кг годишно.
„Напълно неразбираемо е, че Швейцария е обект на тези мита“, казва Chocosuisse, добавяйки, че приема ситуацията „много сериозно“ и осъди начина, по който мярката на САЩ „удря силно нашите бизнеси и представлява тежко бреме, което ще натежи върху износа към САЩ“.
Филипе Паскоа, производител на шоколад от Женева, изразява съжаление за острото увеличение на цените на какаото през последните шест месеца и казва, че американският пазар винаги е бил труден за по-малките производители.
„Сега Тръмп иска да наложи данъци върху вносните стоки. Това винаги е било сложно да се изпрати шоколад към САЩ, чисто по санитарни причини“, казва той.
„Те искат да контролират това, което се внася в страната им. Затова дори хората, които преди поръчваха шоколад от нас онлайн, често откриваха, че е бил спрян на митниците“, добавя той.