СКАНДАЛ: Кой разреши Съдебната палата да се превърне в бардак?
Полуголи еротични танцьорки, въоръжени с автомати и пистолети гангстери, танцуващи хора (включително и деца) с разширени от употреба на наркотици зеници – това са част от участниците във видеоклип на българския музикант Аlek Sandar, който в дует с американския рапър Juicy J, изпълняват песента "Yerba".
Музикалната творба е смесица между хип-хоп и поп-фолк, а заглавието произлиза от един от многобройните жаргони, с който в последните години употребяващите марихуана наричат цигарите с трева. Промоцията на музикалното произведение е реализирана на 12 април в YouTube канала на Alek Sandar и до момента е събрала по-малко от половин милион гледания, което не е много висока атестация за продукцията, макар в клипа участие да е взела и Жанета Осипова, български еротичен модел, добила популярност като победителка в конкурса Miss Playmate 2018, пише "Правен свят".
Като повечето музикални хип-хоп и поп-фолк произведения и това съдържа определено социално послание. В случая на преден план е изведено желанието на лирическия герой за легализиране на наркотиците: "Сега е времето за легализация. Сега е времето за декриминализация. Продавай, организирай, монетаризирай. Отворете вратата. Сега е времето за декриминализация. Слагаш го в дупаката си, слагаш го в гърлото си, слагаш го в устата си, защото харесваш Yerba".
Всичко изброено дотук едва ли щеше да има някакво значение, ако любителите на марихуаната, кръшните танци и R&B-чалга ритмите, не бяха ползвали за декор на видеоклипа столичната Съдебна палата!?! Повече от половината от видеото с продължителност 3,46 минути е заснето на втория етаж и на последния етаж в храма на Темида. На въпросните етажи съдебни заседания провеждат съдиите от Софийския градски съд и Върховния касационен съд. Ползването на Съдебната палата за декор изобщо не е случайно, тъй като режисьорите Радостин Събев-Шошо и Alek Sandar включват във видеото между тежковъоръжените бандити и полуголите плеимейтки и акценти от вътрешната декорация на палатата, включително статуии на Темида.
Строената между 1929 и 1940 година Съдебна палата в София е най-големият български архитектурен паметник, "който не губи и днес своята монументалност и предназначение", гласи част от презентацията на емблематичната за българското правосъдие и държавност сграда в сайта на Върховния касационен съд, чийто председател отговаря за нейното функциониране и стопанисване.
Заснемането на подобен видеоклип в Съдебната палата би било невъзможно без изрично писмено разрешение от председателя на ВКС Лозан Панов или на изрично упълномощено от него лице, служител на ВКС, тъй като достъпът до палатата е контролиран от съдебната охрана. Видно от видеото е, че то е снимано в почивен ден, защото в кадрите не попадат случайни минувачи. А самото заснемане е отнело доста време, ако се съди по разкадровката, гримовете на танцьорките и останалите участници, пошлите на моменти сцени и допълнителното офис оборудване, което е разположено пред съдебните зали, в които окончателните си решения и присъди, произнасят съдиите от ВКС.
Ползването на Съдебната палата за подобни сцени, включващи въоръжено нападение и поставяне на хора по очи на земята, противоречи на заповед на самия Лозан Панов, издадена 21 март 2017 г., в която се посочва, че "в сградата на Съдебната палата не се допускат с неприличен външен вид, в явно нетрезво състояние, под влиянието на упойващи или наркотични вещества или с агресивно и скандално поведение". От това излиза, че Панов или е нарушил своята собствена заповед или в най-добрия случай не е упражнил контрол върху подчинените си, за да се стигне до това безпрецедентно по своята същност уронване престижа на съдебната власт. И в двата случая отговорността е на председателя на ВКС.
Още повече, че със заснемането на видеото са нарушени поне четири текста от Кодекса за етично поведение на българските магистрати, като два от тях се отнасят пряко до отговорността на административните ръководители, т.е. на председателя на ВКС.
Какви действия ще предприеме ръководената от Лозан Панов Съдийска колегия на Висшия съдебен съвет, с оглед уронването престижа на съдебната власт предстои да се разбере, макар че по традиция председателят на ВКС ще се опита да избегне включването на подобна точка в дневния ред. С оглед на това, че е налице грубо уронване престижа на съдебна власт, то въпросът следва да бъде обект на дискусия и от Пленума на ВСС, който би следвало да стартира и дисциплинарно производство срещу председателя на ВКС. "Правен свят" ще отправи запитвания до кабинета на председателя на ВКС и до представляващия ВСС в търсене на отговори - как, кой и защо е допуснал превръщането на храма на правосъдието - столичната Съдебна палата в декор за рушащ авторитета на съдебната власт музикален видеоклип.
Освен нарушаването на етичните принципи на магистратите, разрешението, получено лично от председателя или друго лице от ВКС, заснемането на клип с подобно съдържание в Съдебната палата влиза в противоречие с множество морални разбирания за нормалност. Парадоксално е, но днес или утре, там където полуголи танцьорки кършат тела, татуирани и въоръжени с огнестрелно оръжие музиканти възпяват дрогата, а младежи и деца танцуват в хип-хоп чалга ритъм, предстои СГС да гледа мярката за неотклонение на задържания за смъртта на журналиста Милен Цветков дрогиран 22-годишен шофьор, чиято ценностна система е изградена на същите послания като съдържащите се в "Yerba". И точно защото това е реалността, то нека няма изненадани, че след като "съдия №1" допуска Съдебната палата да бъде превърната в бордей, то усещането за безнаказаност вече и убива. Буквално.