Скандал в САЩ: Tesla съзнателно продава бракми
Американската компания Tesla е изправена пред нова съдебна битка, след като собственик на Model 3 заведе дело, в което обвинява автомобилния производител във „фантомно спиране“ на неговата кола, съобщи techcrunch.
Делото е в Окръжния съд на САЩ за Северния окръг на Калифорния и в него се казва, че проблем в системата за автопилота на Tesla може да причини „внезапно спиране на автомобила и да намали пазарната му стойност“.
Адвокатската кантора на ищеца заявява, че Tesla съзнателно е продавала дефектни превозни средства на клиенти. Фирмата търси 5 милиона долара обезщетение от името на Хосе Алварес Толедо от Сан Франциско, като очаква повече собственици на Tesla да се присъединят към предложен колективен иск.
Според жалбата Алварес Толедо е имал „внезапен непреднамерен спирачен дефект“ няколко пъти, откакто е получил нов Model 3 през януари 2021 г. Два пъти електрическият автомобил „внезапно е задействал спирачките и е намалил скоростта си около половината“.
Проблемът трябва да бъде покрит от основната гаранция на Tesla, която се отнася за поддръжка и ремонт за четири години или 50 000 мили, се казва в жалбата.
В делото се твърди, че Tesla е знаела за дефекта „наред с други неща, предпроизводствени тестове, потребителски оплаквания, гаранционни данни, поръчки за ремонт на дилъри и разследвания на Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA)“, но не е изтеглила превозните средства или не е предоставила на Алварес Толедо ремонт или подходящ заместител.
Всички автомобили на Tesla са оборудвани с усъвършенстваната система за подпомагане на водача Autopilot, която може да управлява, ускорява и спира автоматично под наблюдението на водача.
Това е едно от няколкото съдебни дела, заведени срещу Tesla само това лято за проблеми с Autopilot. Между май 2021 г. и февруари 2022 г. NHTSA е получила 354 жалби, твърдящи неочаквано активиране на спирачките в Model 3 и Model Y от 2021 г. и 2022 г. NHTSA поиска от Tesla през август информация относно технологията за безопасност като част от текущо проучване на 830 000 превозни средства на компанията, които включват автопилот.
Междувременно Tesla работи усилено да пусне на пазара автомобили с новата технология за пълно самоуправление (FSD). Главният изпълнителен директор Илон Мъск каза на конференцията Offshore Northern Shore в Норвегия, че се надява софтуерът за FSD, наследникът на Autopilot, който ще оскъпи колите с 15 000 долара, да бъде широко приложен в САЩ до края на годината.
„Проблемът е, че Tesla бърза да пусне тези функции на пазара, а технологията все още не е готова и не е безопасна“, се казва още в жалбата.