СКАНДАЛНО: Фирми за бързи кредити плашат със запори на майчинство

Служители на дружества за бързи кредити са упражнявали системен вербален натиск върху длъжници като са им изпращали съобщения с агресивно съдържание. Заплашвали са ги с посещения на адрес и запори върху доходи от майчинство с една цел – да ги притиснат да погасят задълженията си бързо. Кредиторите услужливо предлагали и друг вариант – рефинансиране на всички задължения с нов заем при тях.
За агресивните търговски практики съобщиха от Комисия за защита на потребителите /КЗП/. Оттам считат, че подобно поведение нарушава добросъвестността и професионалната компетентност, която се очаква от търговците в отношенията им с потребителите.
КЗП е идентифицирала и нови нелоялни търговски практики, свързани с предоставянето на потребителски кредити от небанкови финансови институции.
След извършена проверка на сайт е установено, че дружество представя кредитните си продукти по начин, който прикрива основни елементи от "цената" на кредита - липсват данни за годишния процент на разходите, лихвени проценти, погасителни планове и такси. Търговската практика се изразява в използване на подвеждаща информация и маркетингови послания с акцент върху лекота, бързина и предимства на услугата, без реално да се предоставя необходимата преддоговорна информация съгласно изискванията на закона, посочват от КЗП.
Очакванията са, че проектът за нов Закон за потребителския кредит, чрез който ще се въведат разпоредбите на Директива (ЕС) 2023/2225 относно договорите за потребителски кредит, ще даде по-голяма яснота и сравнимост на офертите на заеми.
На кредиторите ще им бъде вменено задължение да правят по-задълбочена оценка на кредитоспособността на потребителите. Новият законопроект предвижда и значително по-високи изисквания към прозрачността и достъпността на информацията още преди сключването на договор, включително чрез задължително използване на стандартния европейски формуляр, както и защита на уязвими групи потребители.