След 7 месеца тишина: НДК отваря врати с „Африканката“
Мегапродукцията на Дойче опера в Берлин и Старозагорската опера е дело на режисьорката Вера Немирова
НДК ще възкреси културния живот под своя купол с мегапродукцията на Дойче опера-Берлин и Старозагорската опера „Африканката”. Седем месеца след като затвори врати заради пандемията, Дворецът кани зрители вътре с грандиозния спектакъл на прочутата българска оперна режисьорка Вера Немирова, който ще бъде показан на 6 октомври в зала 1. Постановката бе пренесена от Германия в Стара Загора в края на миналата година и щеше да бъде представен в НДК през март, но извънредното положение, въведено тогава, отложи събитието.
Това ще е и първото масово културно събитие в НДК, откакто отпадна ограничението за събиране на много хора в закрити пространства. Максималният капацитет на залата обаче според ограниченията може да се напълни само до 30% от броя на местата. Постановката е рядък шанс за българската публика да види един от шедьоврите на Джакомо Майербер, в който освен многото солисти, хор, оркестър има и балетни, и пантомимни номера. Сюжетът разказва за пътешествията на Васко да Гама по света и показва културните сблъсъци на европееца с представители на екзотични народи. Спектакълът продължава над 3 часа и е с два антракта.
Немирова реализира операта с голям успех през сезон 2015 в Дойче опера-Берлин. След дълги делови преговори продукцията на Дойче опера е предоставена безвъзмездно на Държавната опера Стара Загора. Това включва десетки килограми партитури и щимове, с каквито в България и на Балканите никой досега не е разполагал, над 800 костюма и аксесоари, както и над 2,5 тона декори с хидравлика. Вера Немирова и главният диригент на Старозагорската опера маестро Ивайло Кринчев с успех са направили своя авторска версия от петчасовия оригинал, без да губят естеството на разказа и силата на въздействието на най-красивите моменти.
В София в ролята на Васко да Гама ще видим Ивайло Михайлов. В двете главни женски роли са Даниела Дякова (Селика) и Беса Лугичи (Инес). Участват още: Ивайло Джуров, Крум Гълъбов, Делян Славов, Пламен Кумпиков, Ивайло Йовчев, Тереза Бракалова, Костадин Якшев с оркестъра и хора на Държавна опера-Стара Загора. Както и с представители на Прабългарската школа за оцеляване „Бага-Тур“.
Спектакълът ще бъде дирижиран от главния диригент Ивайло Кринчев, който вече е носител и на отличието „Златно перо“ за принос към българската култура 2020. Грандиозната сценография на Майербер е трудна за реализиране, но старозагорският екип овладява с лекота не само пространствата, всички причудливости, а и съвременни наслагвания. В модерния декор на Йенс Килиан има декоративни платна и кръгла карта, показваща зоните на пътешествията на Васко да Гама, както и видеоекран, който ни прави съпричастни със събитията от либретото. Джакомо Майербер е роден в Германия, изучава оперния стил в Италия и умира във Франция, като музиката му е забранена от нацистите. Операта на Майербер носи две заглавия „Африканката и Васко да Гама“.
„Когато композиторът Джакомо Майербер получава задача да напише опера по сюжет за мореплавател, който открива своята любов край бреговете на Африка, по същото време, се занимава много активно с биографията на Васко да Гама, обяснява Вера Немирова. „Васко да Гама е историческа личност и, както знаем, не е открил бреговете на Африка, а на Индия. „Африканката“ всъщност е грешно заглавие, тъй като принцеса Селика не е африканка, а индийка. Заглавието „Африканката“ крие нашата гледна точка към всичко, което е чуждо, странно, друга раса, от друг произход, и със самото заглавие влизаме в сърцето на конфликта между две култури“, разкрива концепцията си Немирова.
Режисьорката Вера Немирова
Драматургът и оперна певица Соня Немирова, която е майка на режисьорката, пък добавя: „Основната гледна точка е любовта. Заради която една жена издава пътя, който няма да разбие корабите на този мъж, а ще го докара до Индия. И благодарение на любовта на Селика към Васко да Гама, имаме днес на масата си черен пипер в изобилие. Любовта е била винаги двигателната сила в нашия живот и в работата на театъра.“
Сюжетът на операта обхваща пътешествията на португалския изследовател и културните сблъсъци. Васко да Гама е изправен пред труден личен избор: Инес в Португалия и Селика, индийска принцеса. Селика е единствената фигура, която не е враждебна или изпълнена с предразсъдъци към хора от различни страни и религии и става жертва на несподелената си любов към Васко. Постановката на Вера Немирова търси съвременни проекции в сюжета, особено по отношение на религиозния фанатизъм.