СО вдига туристическия данък от следващата година

Налогът не е актуализиран от 13 години

Новини
13:40 - 17 Юли 2024
916
СО вдига туристическия данък от следващата година

Столична община планира да вдигне туристическия данък от 1 януари 2025 г., заяви Антон Пенев, директор на общинското предприятие "Туризъм", на среща с хотелиери и собственици на апартаменти, предаде TravelNews.

На срещата е присъствал и заместник-кметът Никола Барбутов, който е ресорен за сектора.

Пенев обясни, че туристическият данък не е актуализиран от 13 години, като се предвижда той да бъде увеличен два пъти и половина и целта е да има повече средства за маркетинг, реклама и събития с цел популяризирането на дестинация София.

Както навсякъде в света данъкът не се плаща от собствениците на обекти, а от туристите. Предложението за новите ставки на нощувка е следното:

  • Хотели с една звезда и апартаменти - от 0,40 лв. на 1 лв.
  • Хотели с две звезди - от 0.60 лв. на 1,50 лв.
  • Хотели с три звезди - от 0.80 лв. на 2 лв.
  • Хотели с четири звезди - от 1 лев на 2,50 лв.
  • Хотели с пет звезди - от 1.20 лв. на 3 лв.

Апартаментите в Airbnb и другите платформи отново ще заплащат патентен данък от 250 лева, както беше преди пандемията с Covid-19. Досега ставката беше 25 лв.

Докладът вече е обсъден в консултативния съвет по туризъм и предстои да бъде внесен за одобрение от Столичния общински съвет.

За 2023 година приходите от туристическият данък са 2,3 млн. лв. за 2023 г.,

а през 2025 година се очаква той да е 5,6 млн. лв., които реално ще влязат в бюджета и ползвани чак през 2026 г., обясни Антон Пенев и е подчерта, че кметът на София Васил Терзиев е обещал събираният данък изцяло да отива за туризма и от следващата година ще бъде вкарван в бюджета на общинското предприятие.

Живко Иванов, директор в "Галакси Инвестмънт Груп", която компания е собственик на петзвездните InterContinental Sofia и "Хилтън София", каза, че бизнесът очаква повече проверки в сектора, защото апартаментите в Airbnb и хотелите с 1, 2 и 3 звезди крият половината данъци, а отчитат голяма заетост.

Той обясни, че НАП ги интересува най-вече ДДС и проверяват само големите обекти,

по мнението му и подчерта, че няма проблем да се вдигне туристическият данък, но е важно какво получава бизнесът срещу него.

Според него трябва да се задълбочи партньорството между общината и местния туристически бизнес, като посочи, че сега обектите сами инвестират в рекламата на София и правят инфо турове на журналисти и инфлуенсъри. Иванов смята, че трябва да се изберат приоритетните пазари спрямо директните самолетни линии до града.

По думите на Адриана Ангелова, директор бизнес развитие на Sofia Hotels Management, в която група влизат петзвездните Grand Hotel Millennium Sofia и Grand Hotel Sofia, Столична община трябва да се старае да привлича повече големи събития в града с много международни участници и гости.