Собственик на квартален магазин пред Lupa.bg: Загиваме! Веригите купуват храните двойно и тройно по-евтино
Хипермаркетите взимат маслото за 5 лева и го продават по 12, "Милка" за 1,60 лв., а надуват до 4,50

Малките квартални магазини загиват. Умира малкият и среден бизнес. Това обясни пред Lupa.bg управител на бакалия от южните квартали на София.
Хората купуват от големите вериги, без да си дават сметка, че и печалбите, и данъците на магазини като „Билла” „Лидл”, „Кауфланд” отиват в техните си държави и България не печели нищо от това. „Какво се получава – че българското производство отива на вятъра, защото всички са в хипермаркетите.”, сподели управителят на магазина.
Факт е, че много клиенти са недоволни от бакалиите по кварталите, като се оплакват, че цените на много от стоките им са по-високи от тези във веригите. Не навсякъде обаче търговците са недобросъвестни, а напротив - оцеляват на ръба на бръснача. В много бакалии, цените на основни продукти са по-ниски от тези в големите магазини.
Във въпросния магазин, например, цената на киселото мляко е под 1,60 лв., а кутия от 10 яйца струва 4,80 лв., докато във веригите киселото е 2 лева, а голямата кутия с жълтъци – 6-7 лв.
"Печеля по-малко от 10 стотинки от млякото, но въпреки всичко, не мога да надуя цените на 2 лева, това е безобразие. Как да накараш възрастни хора по селата да пазаруват на тая цена с пенсия от 300 лева?," възмущава се търговецът.
В същото време веригите взимат стоката много по-евтино, в сравнение с цената, на която купуват малките търговци.
Особено фрапантен е случаят с шоколадите „Милка”, които напоследък за ужасно скъпи, а качеството - лошо. „Била” купува бройката за 1,60 лв., а малките магазини се снабдяват за с тях за почти 3 лева. Въпреки това, голямата верига си позволи да вдигне цените на шоколада над 4 лева, понякога дори на 4,80 лв.
Принципът е ясен – хипермаркетите взимат огромни количества и влагат много средства, затова и производителите им продават много евтино, тъй като купуват на едро. Понякога се получава и пълният абсурд – веригите притискат производителите да дават стоката си на цена, под производствената, заради битката им да влязат в големите вериги.
Така се получава и пълна неравнопоставеност между малките и големите магазини, като прекупвачите по веригата надуват още надценките. Накрая, при крайния потребител цените са прекомерно високи, което докара потребителите и до отчаяната стъпка – да бойкотират веригите, като днес отново е ден за протест.