Софиянци до 26 години да пътуват безплатно в градския транспорт?
За 3 години, пътниците са намалели с 10%, аргументира се шефът на "Спаси София"

Младите софиянци до 26 години да ползват преференциални условия в градския транспорт. Това предложиха от "Спаси София" на брифинг в Столична община. Общинският съветник Борис Бонев настоява и за въвеждането на почасов билет.
"В изграждането на новата билетна система бяха инвестирани над 100 милиона лева, има инсталиран хардуер, но няма адекватна тарифна политика - това е, което да накара хората да използват градския транспорт вместо личните си автомобили", коментира Бонев.
Само за 3 години пътниците в градския транспорт са намалели с близо 10% въпреки отварянето на третата линия на метрото, а същевременно броят на личните автомобили нараства двойно в рамките на последното десетилетие, изтъкват от "Спаси София".
Акцентът в предложенията - въвеждане на билет за време. Той, предлагат от организацията, следва да важи за периодите от 40 и от 90 минути.
"Базираме се на данни. Статистиката показва, че 85% от хората, които пътуват с градския транспорт, успяват да завършат своето пътуване в рамките на 40 минути. Второто предложение също е въз основа на статистиката - в рамките на 90 минути човек може да достигне буквално от всяка до всяка точка в София", добави Борис Бонев.
Крайната цел е хората да изберат градския транспорт, вместо да използват личните си автомобили. Данните обаче към момента са смущаващи - едва 41 000 души са закупили годишна абонаментна карта през 2020 г., което е едва 2% от населението.
Вторият основен акцент в предложенията на "Спаси София" е въвеждането на преференциална карта за младежи до 26 години, независимо дали са студенти, ученици или не учат.
"Искаме младите хора, които са в началото на своята кариера, които са учащи, които нямат все още такава финансова възможност, да пътуват евтино и ефективно с градския транспорт. И да си създадат навик да пътуват с него, а не когато станат на 18 веднага да изкарат шофьорска книжка и в масовия случай да купят стар и замърсяващ автомобил", коментира председателят на "Спаси София".
От организацията предлагат още няколко мерки - възможност за разсрочено плащане на абонаментните карти, включване в тях и на нощен транспорт, либерализиране на режима за пенсионери и хора с увреждания.
"Идеята не е да пълним касичката на Центъра за градска мобилност, а да накараме все повече хора да използват градския транспорт", обобщи Бонев.
Вчера от СО анонсираха нова ценова политика, която предвижда времеви билет за 30 минути на цена от 1.60 лв., с който може да се сменят превозни средства от един и същи тип, както и едночасов билет на стойност 2,20 лв.