Соня Спасова пред Lupa.bg: За почивка без проблеми следвайте трите П-та- провери, пресметни, пази
Знаете ли си правата? Всеки потребител е добре да е наясно какви права и задължения има в различните области. За какво да внимаваме през лятото и кои са основните потребителски проблеми разказва Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център в България пред Lupa.bg.
- Г-жо Спасова, кои са най-честите оплаквания от потребители последните месеци?
- В последно време оплакванията, получавани в Европейски потребителски център България, са свързани най-вече с проблеми с правото на отказ от договор от разстояние или с проблеми, свързани с отложени/отменени полети заради пандемията. По отношение на правото на отказ – важно е да се знае, че при онлайн пазаруване потребителите имат право да върнат продукта, който са купили, в рамките на 14 дни от датата на доставка. Той не трябва да е използван. Добре е и предварително да сме проверили, ако се стигне до това, къде точно трябва да върнем стоката – много търговци от други страни изискват това връщане да става в съответната държава и това оскъпява куриерските разходи.
Изключения от правото за връщане има за храни, разпечатана козметика, продукти, свързани с личната хигиена.
Важно е да се отбележи още, че периодът за размисъл от 14 дни не се отнася за резервации на хотел, покупка на билет за самолет, както и ако се купува от частно лице, а не от професионален търговец.
- Какви съвети бихте дала преди старта на летния сезон?
- За да се възползва потребителят възможно най-пълноценно от летния сезон в обстановка на "новото нормално", той трябва да е бдителен, отговорен, информиран и по възможност - гъвкав. Тук може да се подчертаят три думи с буквичката "П" - "провери (например условията - на самата резервация, на мястото за настаняване, на туроператора, на авиопревозвача, условията за пътуване и за влизане в другата страна – дали е необходимо PCR тест или пък виза и т.н.), "пресметни" (риска - от възможна карантина, анулиране на резервации и т.н.), "пази" (всичко, което документира покупките и решенията ти).
Ако потребител иска да направи резервация за почивка зад граница през лятната си отпуска от сега, добре е тази резервация да бъде с право на безплатно анулиране или поне промяна, за да може да реагира и да не губи пари, ако плановете му се променят. Необходимо е периодично да се следят условията, които налагат различните държави за влизане на тяхна територия с оглед на динамичното развитие на пандемията.
-Знаят ли си хората правата?
- В ЕПЦ България периодично анализираме и обсъждаме информацията, която ни носи прякото всекидневно общуване с потребители - по телефона, на място или чрез жалбите и запитванията, с които те търсят съдействието на центъра.
Опитваме се да провеждаме различни информационни кампании, достъпни за широк кръг потребители, включително за най-младите.
Опитваме се да провеждаме информационни кампании и на място – в различни селища из страната (при спазване на всички здравни изисквания за безопасност и при възможност – на открито), и онлайн. Фокусирани сме и върху това да предлагаме полезни и актуални акценти на сайта ни www.ecc.bg и във всички социални мрежи, където всеки е добре дошъл да ни последва. Както и във всяка друга област, така и сред потребителите има различни групи. Има много български потребители, които знаят и разбират основните си права и задължения - например "Изпълних всичко, което се изисква от мен, за да върна онлайн покупка - уведомих търговеца и изпратих за своя сметка продукта обратно в срок, но все още не са ми възстановили стойността му".
За съжаление, има и такива, които се предоверяват или пък бързат да направят поръчката, при което не извършват всички необходими проверки. Заради това винаги напомняме преди да се натисне бутона „плати“ или пък „купи“, потребителят трябва да е проверил на кого всъщност ще си даде парите; ако е необходимо да се свърже с търговеца – има ли как да го направи; ако пък реши да върне дрехите или обувките, които е купил, защото не му стават или не им хареса цвета, къде трябва да го направи и колко ще плати за куриерските разходи.
Добре е да се проверят и отзивите на други потребители за този търговец. Превенцията и вниманието „преди“ спасява от неволи и неприятности „след“. Според нас информацията за потребителските права и задължения е винаги актуална и винаги на мода - клопките, в които и опитният потребител може да попадне неволно, са много, и заради това е необходимо да им се обръща внимание.