СОС реши: Отпада глобата за невалидиран билет

Общество
13:01 - 23 Февруари 2023
2369
СОС реши: Отпада глобата за невалидиран билет

Отпада глобата при липса на валидация в столичния градски транспорт, реши днес Столичният общински съвет (СОС). Предложението бе подкрепено от 32 общински съветници, един гласува против, седем се въздържаха. Негласувалите и отсъстващите от залата бяха 22 общински съветници.

Столичните общински съветници спориха повече от час дали да отпадне изобщо или да бъде отложено валидирането на превозните документи. То беше заложено в новата тарифна политика за превозните документи в градския транспорт, но предизвика несъгласие и много критики сред гражданите.

На гласуване бе подложено и предложение на общинския съветник от групата на ГЕРБ-СДС Зафир Зарков, един от авторите на новата тарифна политика, за отлагане на глобата при ненаправено валидиране. Общинските съветници обаче го отхвърлиха.

Председателят на Столичния общински съвет (СОС) Георги Георгиев посочи по време на дискусиите в зала, че валидацията е нужна, тъй като много по-лесно се доказва, че пътникът е пътувал в превозното средство. "Валидация на превозни документи се прави в цял свят, това не е чипиране и 5G, а нормална технология, която съществува по цял свят", заяви Георгиев. По думите му валидацията е необходима, проблемът е глобата, ако тя не е направена. Когато има техническа обезпеченост и се провери може ли във всяко едно превозно средство да бъдат монтирани нови валидатори, когато се прецени свършена ли е работата по разяснителната кампания, задължение на Центъра за градска мобилност, би могло да се мисли за прилагането на санкции.

Зафир Зарков каза, че целта на валидацията е по-удобен транспорт за гражданите на София. "Нямаме принципно противоречие, предлагам не лесно политически смилаем акт като налагане на санкции. Отлагам с достатъчно време, в което е възможно да се подобрят критикуваните елементи на този механизъм, възможността за монтиране на повече валидатори и да не отпада глобата, за да може да работи за гражданите", посочи Зарков. Той обясни, че данните от валидацията ще помогнат да се направят по-удобни разписания на градския транспорт, създаването на нови линии, оптимизиране на транспорта въобще.

Иво Божков от групата на "Демократична България" подчерта по време на дискусията зле свършената работа от Центъра за градска мобилност за разяснителната кампания. Според него една минимална сума за санкция за невалидиране е "напълно в реда на нещата". Божков заяви, че ЦГМ месеци преди въвеждането на новата тарифна политика, е трябвало да положи усилия да я разясни.

"Огромна грешка, провал е отпадането на картата за една линия", посочи Божков. Ако не можем да комуникираме, че карта за една линия струва 23 лв., а карта за всички линии 30 лв., това е наш комуникационен провал, защото е факт, че предоставяме много по-добра услуга за всички линии за седем лв. разлика, заяви Божков, прехвърляйки дискусията върху картата за една линия за градския транспорт. Според него днес СОС прави крачка назад, като не се подхожда отговорно по изключително големите проблеми в градския транспорт на София.

Независимият общински съветник Борис Бонев заяви, че задължителната валидация и глобата е изключително честа практика в много градове в Европа. Отговорността на града е да предоставя услугата градски транспорт, гражданите ако искат този транспорт да бъде подобряван на база на данни, също трябва да помогнат, посочи той. И това става точно с валидацията, това е е единственият начин за обемно, сигурно и динамично събиране на данни за начина на пътуване в София, каза Бонев.

Той подчерта, че в почти всички европейски градове тази практика съществува и тя не е проблемна. Бонев заяви обаче, че има нужда в съчленените автобуси да се монтират повече валидатори, както и те да се преместят от дръжките на самите врати в отсрещното място на превозното средство, за да няма струпвания на хора.

И преди е имало глоба при невалидиране и това не е предизвикало проблем. Говорим за глоба от три лв. Подкрепям направеното предложение глобата да бъде отложена, заяви Бонев. Той определи за задължително в рамките на няколко месеца ЦГМ да демонстрира, че не просто ще събира данните на валидацията, но ще ги използва. Предлагам да проявим, разум и отговорност, каза Борис Бонев.

От групата на "БСП за България" се обявиха против глобата за валидиране. Диана Тонова каза по време на обсъждането, че никой не отрича, че целта на валидирането е събирането на статистическа информация, която да помогне за подобряване на качеството на услугата. "Ако това е основната цел, а не застраховката, как обясняване неучастието на населението в един доброволен акт да се наказва с глоба", попита Тонова. Ние с тази наредба създаваме глоба, която санкционира доброволно участие в проучване с акт на Общината. Нямаме норма, чието неизпълнение да бъде санкционирано, заяви Диана Тонова.