Стари номера: Лъжат с промоциите, „забравят” да махнат червените етикети
Избираме продукт на ниска цена, а на касата плащаме повече, гневни са купувачите
Бум на нелоялните практики в търговската мрежа отчитат и експерти, и потребители. Търговците не просто не спират със злоупотребите, а се надпреварват да удрят клиентите с измислени промоции и разлики между цифрите на етикета и сумите. Все повече купувачи се оплакват, че виждат на рафта стока с намаление, а при плащането й се налага да дадат редовната цена на продукта.
Явно санкциите, предвидени по закон никак не плашат търговците, щом продължават да прилагат всевъзможни трикове, много от които добре познати на всички, само и само да ударят джоба на потребителя.
Най-неприятната злоупотреба е да се пускат на промоция стоки с изтекъл или изтичащ срок на годност, като артикулите са маскират с червени етикети, на които е отбелязана по-ниска цена. Купувачите много често се усещат едва вкъщи, когато видят, че продуктът е развален или с извън трайност.
Често това се случва с каймата, както и с нарязаните колбаси, като на тези щандове редовно има намаления и клиентите бързат да купят мръвките по-евтино. Ако обаче задържите повече от ден тези храни в хладилника, ще разберете и по вкуса, че срокът им е изтекъл, вкусът е „мръднал” и няма как да бъдат консумирани.
Търговците често правят този номер с бисквити, шоколадови бонбони и всякакви десерти, защото траят дълго и при тях най-малко се усеща, ако стоката вече не е в срок. Докато в един магазин ще видите въпросните продукти със срок на годност още няколко месеца, в друг тя е намалена с 10-ина процента, но срокът изтича още същия месец, или дори след дни.
Другият номер – обявява се намаление, слага се червения етикет с примамлива цена, а рафтът се оказва празен. Купувачите, разбира се, трябва да си помислят, че просто клиентите на магазина много бързо са разграбили евтините продукти. Но най-често не е така.
Търговците са толкова нагли, че или слагат нищожна бройка на промоция, или изобщо не слагат нищо, а си позволяват да афишират намаление с напълно оголени щандове. Подобни практики подлежат на санкция, но са абсолютно трудно доказуеми, затова хипермаркетите масово злоупотребяват, обясняват експерти.
Добра услуга на търговците върши фактът, че купувачът няма как да знае дали продуктите са вече изкупени, или това е трик на хипермаркета. А цялата схема е лесна – виждате, че намаленият продукт липсва и посягате за подобен, който предвидливо е сложен в съседство до менте-промоцията, но струва много повече.
В такива моменти потребителите са подвластни на емоцията заради това, че намалената стока я няма и посягат инстинктивно към тази в близост. Нерядко тъкмо тези стоки обаче много често са с изтичащ срок на годност. Това е стара, изключително нелоялна практика, която е изцяло на гърба на клиента.
Повече от дразнещо е, когато червените етикети с ниската цена са просто подвеждащи, за да купите продукта. Когато отидете на касата обаче, се оказва, че трябва да платите по-висока цена, обикновено редовната цена, без грам намаление. Ако все пак купувачът се усети, магазинерките обясняват, че са забравили да сменят етикетите с оправданието, че са много заети и не са успели.
Двойната опаковка на стоката също е нелоялна практика. Тя се използва при предварително пакетираните продукти.
Някои стоки са опаковани два пъти – когато махнем първата опаковка, виждаме отдолу втора – на долната има един срок на годност, на последната – друг. Намерението е ясно – производителят е подходил така, че да удължи изкуствено срока на годност на продукта. Това обаче не може да се случи и без участието на самия магазин или търговец, обясняват експертите.
За подобни случаи експертите призовават потребителите да сигнализират Агенцията за безопасност на храните.
Напоследък обидно към клиента, големи магазини пускат плодове и зеленчуци на промоция в наистина безобразен вид – омекнали и изгнили, за да припечелят от стока, която би трябвало да бъде бракувана.
Така ни се предлагат краставици, чери домати и дори розов скъп домат, както и айсберг и марули, които изобщо не стават за консумация. Видът им в щайгите е лош, а на пипане зеленчукът е мек и прогнил. Чери доматите на промоция в кутия почти винаги са омекнали и разкашкани. Вероятнво търговците ги намаляват, като се надяват никой да не отвори кутията и да не забележи в какъв вид са плодчетата.
Когато плодовете и зеленчуците са насипни, ситуацията е с една идея по-добра. Тогава лошото качество се забелязва веднага, тъй като продуктите не са пакетирани и избирате от кашоните.
Номерата с изтичащия срок обаче се прилагат и при сирената, млякото и соковете в кутии и бутилки.
Попаднете ли на подобни гаври и безобразия от страна на продавачите, веднага сигнализирайте Агенцията за безопасност на храните, категорични са експертите.