Стига сте крякали за медицински хеликоптери
Навсякъде по света въздушните линейки са частни, а не държавни
Пожелавам пълно и бързо възстановяване на Владимир Каролев, макар да имам особено мнение за 60-годишните чичковци, които във вихъра на андропаузата екстремно сбъдват тийнейджърските си мечти. Инцидентът с икономиста-царист обаче за пореден път възбуди една любима на форумните бабаити и европейските БГ-мами тема – тази за медицинските хеликоптери. И се започнаха призиви и подписки, вой и клетви – как може да сме единствената държава от ЕС, която не разполага с въздушни линейки. Включи се де що има инфлуенсърка с матиран маникюр, та чак до Слави Трифонов.
Туристчета сладки, мозъчета гладки, преди да искаш нещо, е хубаво да си направиш проучването, че да не вземе да ти се сбъдне. Всеки, който твърди, че въздушният транспорт е едва ли не основен стълб на модерното медицинско обслужване, наравно с ядрено-магнитния резонанс и PCR-теста, със сигурност не си е направил домашното.
Да оставим настрана колко е скъпо закупуването и поддръжката на летящите линейки. Това ще го сметне някой Кирил Ананиев, а защо не и самият Владо Каролев, като се оправи. По-големият проблем е, че медицинският транспорт е атрактивна екстра, ама само ако се използва правилно. За българските условия това си е просто една бомба със закъснител, която ще отнеме в пъти повече човешки животи, отколкото пишман туристи със счупени ключици ще спаси.
Ще дам малко статистика, за да не съм голословен. За 20 години между 1992-а и 2011-а в Европейския сюъз има 2500 тежки пътно-транспортни инцидента с линейки с общо 29 жертви – 1,16% загинали. За двойно по-кратък период при 146 сакатлъка с медицински хеликоптери умират 50 души – 34%. И това е в държави, за чиято инфраструктура, организация и отговорност можем само да мечтаем.
Вертолетът с червения кръст изглежда достолепно и величествено, когато пори небесната шир, но не само не е панацея за проблемите на спешната помощ, а е истински таралеж в гащите. Не съществува нито едно статистическо проучване, което да доказва, че ползата от въздушните линейки надвишава вредата. Тъкмо напротив. Повечето медицински данни сочат, че подобен вид транспорт представлява огромен риск за пациентите.
Дори най-лека форма на сърдечно заболяване може да е фатална за човек, придвижван по въздуха. Според СЗО наличието на кислород в кръвта, така модерната напоследък сатурация, пада средно с 5,8 процента при транспортиране с медицински хеликоптер. Само ще маркирам останалите евентуални злополуки, за да не досаждам с терминология – загуба на компресия в белите дробове и черепа, рязко покачване на кръвното налягане, хипотермия, всичко това без да взимаме предвид изключителното напрежение, на което поставят организма вибрациите и силите на ускорение в хеликоптера.
Логистичните проблеми са не по-малко – за относително безопасно кацане на вертолет авиационните стандарти изискват площадка минимум 30 на 30 метра, видимост от 1000 метра за полет, подходящи метеорологични условия. С други думи, не е просто да си купиш хеликоптера, както мислят Слави и БГ-мамите, и да го шпориш като Голф с нова газова по магистралата към Радомир. Ама нали трябва да се използва всяка възможност да се мрънка и да се обяснява как е в Европа. Дето повечето интернет-философи са я виждали само на картичка от лелите си, които бършат урината на гръцките бабички. Кой да им каже, че 96% от въздушните линейки в ЕС са частни, а не държавни. И прибират по 50 000 евро на курс...