Сушата поставя под заплаха корабоплаването в Панамския канал
Валежите в региона са с 50% по-малко от нормалното от февруари насам, което намалява притока на води към канала и езерата, които го захранват
Сушата засегна корабоплаването в Панамския канал. Това лято се очаква допълнително увеличение на разходите за превоз на товари през канала, тъй като контейнерните кораби трябва да облекчат товара и да плащат по-високи такси за преминаване.
Най-големите кораби ще трябва да намалят газенето си – колко ниско се намират във водата, от 24 май. От 29 май ще влязат в сила допълнителни изисквания за намаление на товарите, пише Bloomberg, цитиран от Investor.
Някои големи океански превозвачи обявиха нови тарифи за превоз на стоки по маршрута заради ограниченията.
Тези мерки вероятно ще доведат до закъснения и по-високи разходи за стоки, които се превозват през канала. Оттам обикновено минават 5% от годишната световна морска търговия.
Каналът, който свързва Атлантическия и Тихия океан, страда от недостиг на вода още отпреди разширяването му през 2016 г., което позволи на много по-големи кораби да преминават през него. От години съществува протокол за транзитни такси и ограничения на теглото, които влизат в сила, когато сушата се влоши.
Валежите в региона са с 50% по-малко от нормалното от февруари насам, което намалява притока на води към канала и езерата, които го захранват. Количеството на валежите е подобно на това през 2019 г., когато беше отбелязано най-ниското ниво на водата в Панамския канал от две десетилетия, според Everstream Analytics.
Няма признаци дъждовният сезон, който обикновено започва преди лятото, да стартира.
Нивата на водата в езерото Гатун, най-голямото от двете езера, които захранват канала, се очаква да достигнат исторически минимуми до юли.
От 24 май на корабите Neo-Panamax - най-големите кораби, които преминават по водния път, ще бъде разрешено газене до 44,5 фута (13,56 метра). В момента действа ограничение от 45 фута, посочва говорителят на канала Октавио Колиндрес.
Ограничението за газене ще намалее до 44 фута в последните дни на май. Въпреки че това изглежда като малка промяна, това може да доведе до 40% спад на товарите на някои контейнерни кораби. Газенето от 50 фута се счита за нормално.
По време на сушите през 2019 г. и 2016 г. границата на газене падна до 43 фута.
Най-малко четири океански превозвача са обявили ограничения на теглото или са наложили допълнителни такси за контейнери в сила от 1 юни в отговор на мерките на канала. Повече превозвачи вероятно ще последват примера, тъй като ограниченията се затягат.
„По-ниските от обичайните нива на водата в езерото Гатун причиняват сериозни ограничения на газенето на плавателни съдове, преминаващи през Панамския канал“, пише океанският превозвач Hapag-Lloyd до клиенти, изпратено на 30 април. В съобщението се казва, че изпращачите от Източна Азия до Северна Америка ще трябва да плащат допълнителна такса за всички товари от 1 юни.
Контейнеровозите представляват 45% от трафика през Панамския канал, следвани от превозвачите на втечнен нефтен газ, сухи насипни товари и втечнен природен газ. LNG превозвачите, които са силно зависими от канала, не са толкова засегнати от промените в газенето, тъй като корабите имат по-малко ограничения за газене от тези, превозващи по-тежки индустриални стоки. Ситуацията обаче е причина за безпокойство, като се има предвид, че се планира разширяване на износа на втечнен газ от САЩ в следващите пет години.
Ограничение за газене от 44 фута намалява с около 40% пространството на повечето контейнеровози Neo-Panamax. Това означава, че ще са необходими повече кораби за превоз на същото количество стоки, което потенциално ще увеличи времето за изчакване на плавателните съдове, които искат да преминат през канала, коментира Нейтън Странг, директор океански товари в спедиторската компания Flexport Inc.
Мерките могат да струват на вносителите и търговците на дребно, които използват маршрута, допълнителни 1500 долара на контейнер.
Товарите от Азия до САЩ могат да поемат по алтернативни маршрути - например през Суецкия канал или да се претоварват товари на влакове в САЩ. По думите на Странг някои спедитори вече обмислят варианти.