Тайнствен аудиодневник ни връща към войната в Босна

Световната премиера на пиесата „Мрак на края на града“ е в Народния театър

Топ
11:27 - 05 Декември 2024
2899
Тайнствен аудиодневник ни връща към войната в Босна

Пиесата „Мрак на края на града“ от младия босненски драматург Дарио Беванда ще има своята световна премиера на Камерна сцена в Народния театър „Иван Вазов“ на 13 декември. Режисьор е Катрин Медлер, артистичен директор на Театър „Оберхаузен“.

В главните роли ще видим Биляна Петринска, Зафир Раджаб и Анета Иванова, които заедно ще ни поведат в мрачната и интригуваща атмосфера на Сараево през зимата.

Драматурзи на спектакъла са Лаура Мангелс и Павлина Дублекова. Сценографията и костюмите са дело на Франциска Изензее. Преводът на текста е извършен от Атанас Игов, а звуковата среда е създадена от Кико Бек.

„Мрак на края на града“ разказва историята на две жени – опитната чистачка Фикрета и младата ѝ помощница Бетина, които се борят не само с хаоса в занемарен апартамент, но и с пластовете история, които откриват. В центъра на интригата стои аудиодневникът на предишния обитател на дома, който връща героините в годините на войната, като преплита миналото с настоящето. Това ги кара да се изправят срещу собствените си страхове и раните, предавани между поколенията.

В една особена зимна вечер, докато снегът неуморно се сипе и обсажда жителите на Сараево под белотата си, в малък апартамент в покрайнините на града чистачката Фикрета и младата ѝ помощница Бетина се борят с мръсотията, безпорядъка и най-вече с пластовете прах на времето. 

Опитната Фикрета, която е израснала през войната, е изцяло отдадена на работата, тъй като иска да свършат навреме с почистването. Бетина обаче предпочита да се рее сред парчетата живот, който е текъл или е бил изживян в занемареното жилище. Тя открива аудиодневник, воден от предишния обитател по време на обсадата на града през 90-те години върху касетки с диско хитове. Докато той разказва за ежедневието си в този капсулиран свят, в който обаче животът не секва, миналото и настоящето се преплитат и Фикрета и Бетина са принудени да се изправят срещу собствените си призраци. 

Как оцеляват отделните хора и малки общности в един откъснат свят, изпълнен с насилие; нужно ли е да се изправим лице в лице с миналото, за да преосмислим настоящето и бъдещето; как раните от едно брутално разкъсване на нишката на ежедневието и познатия живот, каквото е войната, се предават между поколенията? Това са част от въпросите, които представлението засяга. Спектакълът е поглед към човешката устойчивост и смелостта да се изправим срещу призраците на времето.

Дарио Беванда е едно от най-ярките имена на съвременната театрална сцена на Балканите. Текстът му е създаден в рамките на регионалната инициатива на Гьоте-институт за подпомагане създаването на нова драматургия от Югоизточна Европа  New Stages Southeast (2020–2023) и е отличен от международното жури на фестивала в Театър „Оберхаузен“. Пиесата му повдига важни въпроси за травмите от войната и връзката между миналото, настоящето и бъдещето. Премиерата ѝ в Народен театър „Иван Вазов“ е световната премиера на текста пред публика.

Катрин Медлер е артистичен директор на Театър „Оберхаузен“ от 2022 г. Преди това е главен драматург и режисьор в Театър „Мюнстер“ и е директор на Държавния швабски театър в Меминген, който под нейното ръководство е удостоен с Федералната награда за театър през 2019 г.