Тайнствен обект, по-голям от Земята, ни наближава! Намира се отвъд Плутон

Това ли е мистичната планета Х, питат се учените

Нещо за четене
23:00 - 09 Септември 2024
Тайнствен обект, по-голям от Земята, ни наближава! Намира се отвъд Плутон

Тайнствен обект, по-голям от нашата планета, се приближава към Земята и в момента се намира отвъд орбитата на Плутон, твърди астрономът Майк Браун.

Според него това най-вероятно е мистичната планета Х, която учените търсят от десетилетия и за която има признаци, че съществува, но все още никой не е успял да забележи с какъвто и да е телескоп.

Американският учен Майк Браун твърди, че е открил признаци за присъствието на тайнствената планета в далечните краища на Слънчевата система. Смята се, че тази планета е в орбита, която я извежда извън Слънчевата система за хилядолетия, преди да се върне отново.

Проблемът за съществуването на деветата планета дойде, след като Плутон отпадна от класацията и вече е само планетоид. Така планетите официално са осем в Слънчевата система, но преди това бяха девет и Х остава като обозначение – от една страна значи „десет“ на латински, от друга има значение и на „хикс“, тоест на „неизвестна“.

Майк Браун е професор по планетарна астрономия в Калифорнийския технологичен институт. Заедно с колегата му Константин Батигин отдавна изучават необичайни обекти в пояса на Кайпер, който се смята за край на нашата система. И двамата учени забелязаха някои странности. Планетите джуджета (или планетоиди) в този пояс показват същите орбитални аномалии, които преди са довели до откриването на Нептун, Плутон и други големи обекти.

Майк Браун е известен в научните среди и като Убиеца на Плутон, тъй като именно неговите усилия (заедно с тези на Ави Льоб от Харвард) доведоха до класифицирането на Плутон като планета джудже през 2006 г., премахвайки го от списъка на пълноправните планети. Оттогава Плутон се смята само за обект отвъд Нептун.

Браун и Батигин предоставиха доказателства за съществуването на Деветата планета. Те изучават от 2016 г. необичайните орбити на шест обекта отвъд орбитата на Нептун. Тези обекти показват наличието на масивно тяло с размери на планета, която още не сме забелязали. Благодарение на нейната гравитация в орбитите на малки обекти се създава своеобразно пространство и в резултат на това техните траектории се сближават по много необичаен начин. Този обект може да е онази митична голяма планета. Браун и Батигин прекарват много години в разработването на подробни математически модели и внимателно събират цялата налична информация за тези обекти и техните характеристики.

Компютърни симулации разкриха, че въпросното небесно тяло, ако е планета, има около десет пъти по-голяма маса от Земята и се движи около Слънцето в силно елиптична орбита. Тази орбита се простира на разстояние между 400 и 800 астрономически единици от Слънцето, което обяснява защо планетата не е наблюдавана директно до момента. Едно завъртане около Слънцето й отнема около 20 хиляди години, а силно елиптичната й орбита я отвежда далеч извън границите на Слънчевата система. Това означава, че е останала незабелязана от предишните поколения изследователи и астрономи. Ранните астрономи са можели да наблюдават обекти само до Сатурн със своите примитивни телескопи. Уран е открит едва през 1781 г. благодарение на по-модерни телескопи, а Нептун става видим през 1846 г.

Това, което се намира отвъд Нептун, остава мит толкова дълго, колкото и спекулациите за съществуването на друга мистериозна планета в нашата слънчева система. Днес е известно, че отвъд Нептун започва поясът на Кайпер, зона с дължина около 3 милиарда километра, населена с повече от 100 хиляди (а може би и милиони) отделни обекта.