Търговци мамят с "намалени" продукти
Червени етикети с надписи "Разпродажба", "Само сега", "Топ цена" примамват потребителите за следпразнични покупки при съмнителни условия.
Търговци масово опитват да пласират изостаналата продукция с некоректни съобщения за отстъпки, е установила проверка на Националната асоциация за защита на потребителите /НАЗП/ на състоянието на пазара този уикенд, след като по Великден също регистрира множество нарушения, когато граждани сигнализираха за нелоялни практики в търговската мрежа.
През последната седмица хит при "намаленията“ са липсващи стари цени и период, в който ще се прилага отстъпката.
По закон всяко съобщение за намаление на цените задължително трябва да посочва срока, през който стоките и услугите се продават с намалени цени. Целта е потребителят да е наясно докога ще може да се възползва от условията на офертата и да не взима импулсивни решения.
Където пък е посочен период на намалението на великденски лакомства (шоколадови зайци, яйца, пилета и пр.) и играчки, често той е с продължителност близо два месеца, което също е нарушение. Съгласно чл. 66 ал. 1 от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/ съобщението за намаление не може да се прилага по-дълго от един месец.
Проверките на НАЗП установиха и случаи, в които великденски продукти като яйца и козунаци се предлагат на намалени цени, но етикетът е поставен така, че старата цена изобщо не се вижда и потребителят не може да разбере какъв е размерът на отстъпката.
Предлагането на "нов продукт“ на "промоция“ е друга нелоялна практика, която е направила впечатление на НАЗП при последните проверки. Въпросният търговец е възприел формулировката "промоция“ като равносилна на намаление (при него всички намалени стоки са обозначени по този начин). А съгласно ЗЗП всяко съобщение за намаление на цените трябва да съдържа старата цена, която търговецът е прилагал през определен период преди датата, от която влиза в сила намалението на цената.