Търси се живот на планета с кипящ океан

Половината от нея е само светла, другата – само тъмна

11:36 - 12 Март 2024
Търси се живот на планета с кипящ океан

На няколко десетки светлинни години от Земята e открита необичайна екзопланета, изцяло покрита с вода. Този воден свят обаче е далеч от това, което виждаме на Земята. Океанът му кипи като тенджера с вода, като температурите му достигат 100 градуса по Целзий и повече. Резултатите от изследването са публикувани в Astronomy & Astrophysics.

Екзопланетата TOI-270d е открита с помощта на космическия телескоп Джеймс Уеб на НАСА. Анализът на данните, получени от телескопа, показва, че атмосферата на TOI-270d съдържа големи количества метан и въглероден диоксид, но не и амоняк.

Липсата на амоняк е ключов индикатор за наличието на океан при TOI-270d. Химията показва, че амонякът трябва да присъства в атмосфера, богата на водород. Но способността му да се разтваря във вода означава, че ще има по-малко от него в атмосферата.

„Това откритие е част от няколко програми JWST GO, изпълнявани съвместно от инструменти NIRSpec, NIRISS и MIRI“, обяснява професор Нику Мадхусудхан, който извършва анализа на данните.

В допълнение към водата учените откриват и признаци на въглероден дисулфид в атмосферата на TOI-270d, който е свързан с биологичните процеси на Земята. Изследователите обаче подчертават, че когато се оценява възможността за съществуване на живот на TOI-270d, не трябва да се бърза със заключенията.

„Необходими са допълнителни наблюдения, за да прецизираме нашето разбиране за атмосферата и вероятността от океан в TOI-270d“, казва, който не участва в изследването.

TOI-270 d се намира на приблизително 70 светлинни години от Земята и има поразителен температурен контраст. Планетата е блокирана от гравитацията: едната й страна е постоянно обърната към звездата си, а другата е потопена в безкраен мрак. Беше открит изключително горещ океан от дневната страна; по-подходящи за живот условия може да има от нощната страна.

„Температурите на океана могат да достигнат 100 градуса по Целзий или по-високи“, казва Мадхусудхан. „При високо атмосферно налягане такъв горещ океан все още може да съществува в течно състояние, въпреки че не е ясно дали ще бъде обитаем“.

Откриването на TOI-270d позволява да се погледне по различен начин на екзопланетите и да се оцени потенциала за обитаемост на такива планети извън Слънчевата система. Това е чудесна възможност за учените да изучават далечни светове, които са много различни от нашите, но може да крият живот.