ТЕОРИЯ НА КОНСПИРАЦИЯТА: Новият F-16 Block 70 жертва на саботаж?!
Генерал Спас Спасов и журналистът Григор Лилов не изключват умишлена намеса

Версията за нарочен саботаж, извършен спрямо току-що получения от Щатите изтребител F-16 Block 70, става все по-вероятна. Това сподели ген. Спас Спасов, бивш военен пилот, председател на фондация "Български ВВС".
"Не знаем дали става дума за производствен дефект, или вината е в тези, които го експлоатират в Трета авиационна база", каза той пред БНР, като изтъкна, че не изключва нито една от вероятните причини за регистрираното отклонение, като посочи, че е срещал и теория за възможен саботаж.
"Предполагам, че има достатъчно фактори, които да се погрижат, за да се разбере произходът на това отклонение. То може и да е съвсем незначително, но самолетът трябва да бъде в кондиция за полети. Това, че е прелетял от САЩ до България, не означава, че отказът не може да се е появил и след това, а може и по време на полета, но това да не е нещо опасно", обясни генерал Спасов.
Повредата трябва да се покрие от гаранцията на изтребителя Ф-16, защото всичко е в договорите за гаранционно обслужване, обясни той.
"Ако в момента няма на склад необходимата част, тя може да бъде доставена. В складовете на НАТО има части и това ще бъде отстранено", допълни генералът.
Версия за саботаж коментира и известният ни анализатор и журналист Григор Лилов в своя публикация в мрежата.
Позовавайки се на своя информация, той също прави предположението, че е бил направен опит да се копира софтуера на изтребителя и е сработила тайна защита с блокиране на системите:
"Този самолет е прелетял без проблеми разстоянието от завода в САЩ - Грийвил, Южна Каролина до България - 9000 км. Зареждал е гориво във въздуха. Кацал е в Испания, в Италия. И си е бил напълно в ред. Надали някой би рискувал живота на американски пилот и струващ скъпо модерен самолет.
А сега имало "отклонение" в работата на една от системите.
Във въздуха - не, но тук, на земята в България се оказа, че не е в ред!
Защо?
Президентът Румен Радев спомена, че е необходимо да се заделят финансови средства, за да полети самолета. Т.е. става дума за доставки на скъпа част, възел или агрегат.
Значи гаранцията не важи. А тя не важи, когато повредата се е случила тук, на място в България и е виновно причинена.
Некомпетентност? Или саботаж? Или...
Според моята информация "отклонението" е в целия самолет. Във всички системи. Защото е отказало програмното осигуряване.
Софтуерът е наред - такива самолети вече са продадени на 6 държави, летят си и там не показват дефекти.
Но в България дефектират.
Възможните причини за софтуера са само две: компютърен вирус или опит за копиране на този софтуер, при който се е задействал скрит код за повредата му и изтриване на части от него.
При такава ситуация този самолет няма да полети скоро у нас. Американците не са онези, които нашите дървари ще пратят за "зелен хайвер". Никога няма да командироват специалисти у нас, които на място да деинсталират повредения софтуер и да инсталират нов. Това се извършва единствено в САЩ. Т.е. ще трябва да изпратим самолета там! А такова пътуване, когато не може да лети, струва много пари. И много охрана."