Транспортният министър посочи приоритети си: БДЖ и „Български пощи“
Разследван за тежки злоупотреби и уволнен бивш шеф на железниците става зам.-министър
„Български пощи“ и Българските държавни железници (БДЖ) ще бъдат сред приоритетите на министъра на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков.
Той представи политическия кабинет и приоритетите на министерството в парламентарната комисия по транспорт и съобщения.
Министърът ще има четирима заместници – Анна Михнева-Натова, Димитър Недялков, Григори Григоров, Бисер Минчев.
Името на Григоров нашумя след разкрития за тежки злоупотреби с ремонт на стари вагони на завишени цени, след проверка на голяма поръчка на „БДЖ – Пътнически превози“.
Договорът е форсиран веднага след изборите през 2021 год., като за него не е провеждана обществена проръчка. Контрактът е на стойност 27 млн. лв. без ДДС и според медийни публикации цената за ремонт на стара мотриса излиза огромна – парите трябва да стигнат за 15 вагона. Договорът бил известен в коридорите на транспортното министерство като “Проекта Сокол”.
Уволненият шеф на железниците се докопа до зам.-министерски пост
Григори Григоров беше председател на Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ“ до преди две години, когато беше уволнен от тогавашния транспортен министър Георги Тодоров заради влошаващите се показатели на експлоатационната дейност на дружеството.
Това е същият Григори Григоров, който лъсна с "компетентността си", обяснявайки в национален ефир, че от Перник до София билетът за влак е два пъти и половина по-евтин, отколкото този за градския транспорт в София. Две години по-късно цените на билетите са същите - 2,30 лв. за влака София-Перник и 1,60 лв. за градския транспорт в столицата, а кръчмарската сметка най-вероятно е обяснението за незавидното състояние на железниците.
Междувременно министърът на транспорта и съобщенията прекрати четири обществени поръчки за доставка на железопътен подвижен състав
по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на транспорта и съобщенията.
Извършените анализи показват, че предишният екип на министерството е допуснал няколко съществени порока в процедурите, а именно - не е извършена задължителната процедура за предварителен контрол, която се прави от Министерството на финансите съгласно изискванията на НПВУ, предвиденият механизъм за ремонт е рисков и нецелесъобразен, а изискванията към 18-те маневрени локомотива са необосновано завишени, се посочва в съобщението.
Прекратените обществени поръчки включват закупуването на седем двуетажни и 35 едноетажни мотриси, 20 пуш-пул състава и 18 маневрени локомотива.
Вече има работен план за изготвяне на промените в обществените поръчки, като целта е до един месец те да стартират отново.
Промяната на част от техническите условия и критериите за допустимост ще даде възможност за по-голяма конкуренция и ще се разшири кръгът на участниците по отделните дейности.
Промените в условията на търговете ще позволят също поддръжката на подвижния състав да се осъществява по най-ефективния начин, който ще бъде избран и гарантиран от участниците.
Предвижда се поръчката за доставка на 18 маневрени локомотива да бъде разделена на две обособени позиции,
съответно за доставка на девет локомотива за маневри в депа и девет локомотива за маневри от депа до жп гари. Досега в условията на търга имаше изискване всички 18 локомотива да разполагат с разрешения за тип на превозните средства и за пускане на пазара, както и с пантограф. Това условие е нецелесъобразно, тъй като някои от маневрите се извършват само вътре в депата и половината от локомотивите няма да излизат от тях, се посочва в съобщението на министерството.
С планираните промени ще се реализират значителни икономии на средства и ще се намали натискът към държавния бюджет. Друг очакван ефект е и тук да се разшири кръгът от участници, допълват от ведомството.
Процедурата за възлагане на обществени поръчки за доставка на нов подвижен железопътен състав беше открита в края на април от тогавашния министър на транспорта Христо Алексиев.
Над 1,5 млрд. евро са инвестициите по Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027, които ще финансират различни видове екологичен транспорт в България. Това каза министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков в своето изказване днес във форума „Green Week 2023: Зеленият преход в страните от Централна и Източна Европа 2023".
Министър Гвоздейков посочи, че 80% от общия бюджет на програмата включва проекти, които са в изпълнение на зелените политики, и уточни, че минималното изискване е 30%. Транспортният министър допълни, че до 2026 г. по НПВУ трябва да е приключило обновяването на железопътния подвижен състав. „По релсите тогава ще се движат нови и модерни влакове, което ще направи железопътния транспорт по-удобен, по-привлекателен и много по-екологичен“, категоричен бе той.
„Над 600 млн. евро ще бъдат вложени в проекти за развитие на железопътната инфраструктура в страната само по Програма „Транспортна свързаност“, а още над 1 млрд. лева са средствата по Плана за възстановяване и устойчивост“, подчерта още министър Гвоздейков. Той представи и проект за изграждане на зарядни станции по пътищата и в пристанищата на стойност 40 млн. евро. От думите му стана ясно, че към момента се работи за изясняване на всички параметри и условия на проекта.