Трима пълни отличници на матурта по БЕЛ
47% от учениците имат 0 точки и не са успели да разчетат внушенията от изучавана творба на Христо Ботев
Трима ученици имат 100 точки на Националното външно оценяване по БЕЛ и по математика. 20 са учениците с 0 точки на двамата предмета. Само осем ученици са с максимален брой точки по БЕЛ.
НВО беше проведено след онлайн обучение заради епидемията от коронавирус. Кандидатстването след 7 клас е от 3 до 7 юли.
Новините от резултатите днес обобщи в МОН Евгения Костадинова, директор на Дирекция "Съдържание на предучилищното и училищното образование".
56 822 ученици са се явили на изпит пот БЕЛ, а по математика 56 767 деца. Както по БЕЛ, така и по математика разликата е между 2-3 точки през годините. През настоящата година точките по БЕЛ са 51.06, а по математика - 36.33.
По-ниските резултати по БЕЛ тази година се дължат на отворените въпроси. Това са въпросите, където учениците трябва да напишат нещо. Постижимостта на въпросите с избираем отговор през 2020 година е по-висока за сметка на тези с отворен.
Близо три пъти е нараснал броят на седмокласниците с максиламен брой точки по математика. С 4480 по-малко е броят на седмокласниците в сравнение с миналата година, които имат 0 точки на въпросите с отворен отговор на НВО по математика.
С резултатите по БЕЛ учениците най-успешно са се справили с извличане и обработване на информация от текст. Децата се ориентират с изучаваните творби по отношение на автор, герои и теми. Учениците най-много се затрудняват при разпознаване на частите на речта и частите на изречението. Само 1/3 от учениците показват книжовноезикови норми.
Близо половината от учениците не успяват да разчетат внушенията в цитат от изучавана творба. 47% от учениците имат 0 точки и не са успели да разчетат внушенията от изучавана творба на Христо Ботев. Учениците малко четат художествени творби и научни текстове.
Учениците успяват да преразкажат текст, но невинаги фактологически вярно и подробно. Срещат се затруднения при предаване на известни на героя елементи и в последователност, зависеща от гледната му точка. Все още има ученици, които не са овладели основните книжовноезикови норми.
Относно резултатите по математика. Учениците най-лесно се справят с прилагане на действия с цели изрази, както и със зависимости в правоъгълен триъгълник. Затрудняват се с превръщане на десетична дроба в обикновена и координати на точка, симетрична на друга спрямо координатна ос в правоъгълна координатна система.
349 ученици имат 100 точки само по математика. 1651 ученици имат максимален брой точки по математика на затворените отговори, а 471 ученици имат максимален брой точки на отворените отговори. 13 021 са учениците с 0 точки на отворените отговори по математика.
2723 ученици имат максимален брой точки по БЕЛ на затворените отговори.
Училищата с най-добър резултат от НВО са МГ "Д-р Петър Берон", ПЧМГ, ППМГ "Акад. Никола Обрешков", СМГ "П. Хилендарски", МГ "Баба Тонка", ЧОУ "Света София", ППМГ "Гео Милев" и други.
Трите области със 100 точки на НВО са в Бургас, Варна и Плевен.
Резултатите показват, че обучението в електронна среда е успешно.