Учените : Образованието води до дълголетие

Нови изследвания разкриват, че интервенциите за насърчаване на образователните постижения ще забавят темпото на биологичното стареене

Новини
22:30 - 03 Март 2024
4202
Учените: Образованието води до дълголетие

Колкото повече се образова човек, толкова по-забавени са при него темповете на стареене и това води до дълголетие, съобщава БТА, цитирайки ЮПИ.

Това е установило ново проучване на Катедрата по обществено здраве към Колумбийския университет в САЩ, публикувано в „Джърнъл ъв американ медикъл асошиейшън“.

„Възходящата образователна мобилност е значително свързана с по-бавен темп на стареене и по-нисък риск от смърт“, обяви екипът от учени в прессъобщение в петък.

За да достигнат до своите заключения, изследователите са анализирали проби, събрани по време на мащабно кардиологично проучване, което е обхванало хиляди участници в продължение на три поколения, започвайки от 1948 г.

По време на това проучване някои участници са предоставили кръвни проби, от които екипът е анализирал геномни данни.

Данните са анализирани с помощта на алгоритъмния инструмент DunedinPACE, разработен от изследователи от Колумбийския университет, за измерване на скоростта на стареене чрез химически маркери върху ДНК в белите кръвни клетки.

„Отдавна знаем, че хората, които имат по-високо ниво на образование, са склонни да живеят по-дълго“, казва професорът по епидемиология Даниел Белски. „Но има куп предизвикателства, за да разберем как точно се случва това и, което е изключително важно - дали интервенциите за насърчаване на образователното равнище ще допринесат за здравословно дълголетие“, допълва ученият.

Изследователите казват, че са взели предвид възможността социалните фактори да повлияят на заключенията им.

„Съсредоточихме се върху образователната мобилност, т.е. колко повече (или по-малко) образование е завършил даден човек в сравнение с родителите си“, казва докторантката Глория Граф.

Изследователите поясниха, че трябва да установят дали увеличената продължителност на живота се дължи на по-бавния темп на стареене, а не на отделен фактор на околната среда.

„Нашите открития подкрепят хипотезата, че интервенциите за насърчаване на образователните постижения ще забавят темпото на биологичното стареене“, каза в заключение Граф.