В 12 без 5: Кабинетът дава 1,7 милиарда за БДЖ
До края на кабинета „Петков“ транспортното министерство ще се опита да пусне обществени поръчки за над 1,7 млрд. лв. Това става ясно от информация от ведомството публикувана на сайта му.
В края на миналия месец изтече крайният срок за получаване на предложения от всички заинтересовани страни за придобиване на нови влакове. Това е най-голямата задействана поръчка по Плана за възстановяване и устойчивост.
Общият брой получени предложения по всички пет покани е 32. „Ще се възползваме в пълна степен от възможностите, които ни дава Законът за обществените поръчки, за да придобием най-модерните и сигурни влакове и оборудване при най-добри условия - и като цена, и като технологии“, каза министър Николай Събев.
До изтичане на крайния срок своите индикативни предложения са подали големи световни производители и доставчици на подвижен състав и бордово оборудване като Alstom, CAF, Hyundai Rotem, PESA Bydgoszсz, Siemens Mobility, Škoda Transportation, Stadler Rail, Fabryka Pojazdow Szynowych - FPS Poznan, KONČAR - Electric vehicles Inc., Thales, Talgo, Express Service, Vossloh Locomotives GmbH, CZ LOKO a.s. и CRRC Corporation Limited.
След подробно разглеждане на всички предложения, предстои в кратки срокове транспортното министерство да обяви обществени поръчки по петте покани на обща стойност 1,7 млрд. лева. Очаква се до средата на 2026 г. България да има обновен железопътен парк от най-ново поколение.
В края на май транспортният министър се похвали в профила си във във Fасеbооk, че започва "пaзapни ĸoнcyлтaции" зa доставка и пoддpъжĸa нa локомотиви, вагони и бopдoвo oбopyдвaнe. По-конкретно става дума за 42 eлeĸтpичecĸи влaĸa,
20 пyш-пyл (рuѕh-рull) влaĸoви cъcтaвa, 18 мaнeвpeни лoĸoмoтива и 108 ĸoмплeĸтa ЕТСЅ бopдoвo oбopyдвaнe на обща стойност над 1 млрд. лева.
По разпореждане на министър Николай Събев същият подход ще бъде приложен от националната компания „Железопътна инфраструктура“ и за двата проекта на компанията, одобрени по Националния план за възстановяване и устойчивост. Те са за изграждане на интермодален терминал в Русе и за внедряване на Европейската система за управление на железопътното движение (ERTMS), ниво 2, в железопътния участък Русе - Каспичан.
Cĸлючвaнeтo нa дoгoвopи c избpaнитe изпълнитeли e зaлoжeнo зa пъpвитe тpи мeceцa нa 2023 г., a пристигането на първите влакове - към юни 2024 г. Всичко това обаче е обвързано с парите от Плана за развитие, които зависят от изпълнението на доста реформи.
За тях обаче ще трябва промяна около 30 закона, а парламентът често не успява да събере кворум и повечето депутати просто чакат новите избори. Явно засега амбициозните планове на Николай Събев са подплатени само с обещания и всичко зависи от това колко време ще просъществува парламентът.