В Народния театър: Зрителите се качват на сцената и стават част от паралелна реалност
Канят Изабел Юпер да гостува със свой моноспектакъл
Четвъртата стена ще бъде напълно разрушена в Народния театър и актьори и зрители ще бъдат буквално на една ръка разстояние. От една страна актьорите ще играят сред зрителите, които ще ги наблюдават прави от самата сцена. От друга страна докато тече действието на голяма сцена, ще се развиват паралелни и виртуални реалности в много локации из столицата и чрез сложни технологични средства публиката ще наблюдава сцени в кафенета, художествена галерия, апартаменти. Това са част от иновативните постановки, които Народният театър ще предложи през новия сезон.
До края на годината най-голямата ни сцена обяви 7 премиери, сред които предстоят тези на спектаклите „Медея“ на Деклан Донелан и Ник Ормерод, „Оръжията и човекът“, на Джон Малкович, „Мрак на края на града“, на Катрин Медлер и „Някой ще дойде“ на Катя Петрова.
Народният театър води преговори за гостуване на френската звезда Изабел Юпер и за ново представление на Робърт Уилсън, съобщи Младен Алексиев, началник отдел „Международна дейност и проекти“ в театъра.
Към този момент се водят преговори с мениджърите на френската театрална актриса, която се очаква да гостува на първата ни сцена със свой моноспектакъл, чийто режисьор е Ромео Кастелучи, обясни Алексиев. „След успешните гастроли на „Бурята“ в Крайова и Тбилиси се реактивизираха разговорите ни с Робърт Уилсън. Той е много удовлетворен от работата си с трупата и условията на работа, които среща тук. В момента водим разговори какво би могъл да направи за нас“, добави Алексиев.
Една от най-очакваните премиери на сезона е „Медея“ по Еврипид, режисирана от световноизвестния британски режисьор Деклан Донелан.
Спектакълът, който ще бъде представен на 9, 10, 11 и 12 октомври, обещава изцяло ново преживяване на публиката, чрез постановката на древногръцката трагедия, с акцент върху силата на човешките емоции. В “Медея” публиката ще има възможност да проследи действието от съвсем близо, качвайки се на сцената. В ролята на Медея влиза изключителната Радина Кърджилова, която си партнира с някои от най-изявените актьори от трупата на Народния театър. Очаква се продукцията да бъде не само един от акцентите на сезона, но и да се утвърди като топ събитие в театралния календар на България, очакват от Народния театър.
Главният драматург на театъра Мира Тодорова обясни, че режисьорът Деклан Донелан представя един съвременен прочит на древногръцката трагедия. Може би историята на "Медея" е и едно своевременно предупреждение към нас, обитателите на един свят, все по-обсебен от ефикасността на алгоритмите и изкуствения интелект, че трябва на всяка цена да съхраним здравия си разум и обикновеното си благоприличие. Защото логиката е добър слуга, но лош господар, казват от трупата.
Ноември идва с друга важна премиера – антивоенната пиеса „Оръжията и човекът“ от Бърнард Шоу, носител на Нобелова награда за литература през 1925 г. Пиесата е под режисурата на световноизвестния актьор и режисьор Джон Малкович. Репетициите започват през октомври.
Противно на твърденията на определени националистически кръгове в българското общество, от екипа на Народния театър уточниха, че в „Оръжията и човекът“ не става дума за подигравка с българите, а става дума за претенциите и за грешния идеализъм и всъщност пиесата на Шоу е една антивоенна пиеса.
Билетите за "Оръжията и човекът" ще бъдат пуснати в продажба в началото на октомври и ще бъдат на достъпни за зрителите цени, обеща директорът на Народния театър Васил Василев. Той допълни, че Народният театър е продуцент на спектакъла и затова билетите няма да са по 400 лева, какъвто бе случаят с гостуващата постановка "В самотата на памуковите полета" с участието на Джон Малкович и Ингеборга Дапкунайте.
Василев обясни, че тогава никой не е спонсорирал гостуването на представлението и затова се е наложило цените на билетите да бъдат доста по-високи от нормалните. Но хората, които са си купили билети по 400 лева всъщност са станали спонсори на постановката и са дали възможност на други зрители да си купят билети от порядъка на 50 лева.
До края на календарната година Народният театър ще предложи още забележителни премиери. На 1 и 2 октомври зрителите ще могат да гледат „Куклен дом, втора част“ от Лукас Нейт, под режисурата на Ясен Пеянков – един от най-успешните български режисьори, работещи в чужбина. Пеянков, който е добре познат в театралните среди в САЩ, се завръща на българската сцена с интригуваща пиеса, която продължава историята на известната класика на Хенрик Ибсен.
Друго представление, което ще зарадва зрителите през този сезон, е „Някой ще дойде“ от Нобеловия лауреат Юн Фосе, режисирана от Катя Петрова. Тази камерна, но дълбоко въздействаща постановка ще разгледа теми като самотата, любовта и търсенето на смисъл в живота. Катя Петрова, позната със своя оригинален подход, ще въведе зрителите в света на Фосе по уникален и въздействащ начин.
Есента на Народния театър ще бъде озарена и от премиерата на „Мрак на края на града“ под режисурата на Катрин Медлер, която е сред водещите имена на съвременната европейска театрална сцена. Медлер е известна със своите експериментални и многопластови спектакли, които умело съчетават визуална естетика с дълбоки философски послания. „Мрак на края на града“ обещава да бъде вълнуващо и емоционално пътуване в света на човешките страхове и надежди, поставяйки на преден план вечните въпроси за идентичността и морала.
В края на януари 2025 г. предстои един мегапроект на Народния театър - "Хеда Габлер“ по Ибсен на режисьора Тимофей Кулябин. "Ще участва голяма част от трупата на театъра на сцената и извън сцената. Интересното е, че докато тече действието на голяма сцена, ще се развиват паралелни и виртуални реалности в много локации из града“, каза главният драматург на Народния театър – Мира Тодорова.
„Част от решението на режисьора е не само да се занимае с историята на Габлер и не само със взаимоотношенията между персонажите, но да включи града като персонаж в спектакъла. Ще има сцени в кафенета, художествена галерия, апартаменти, които ще се случват в реално време, по време на самия спектакъл, и зрителите ще могат да ги гледат през много сложни технологични средства“, обясни Тодорова.
Предстои спектакъл и по текста на Том Стопард – „Розенкранц и Гилденстерн са мъртви“. Режисьор е младият Боян Крачолов.
Иван Пантелеев също се завръща като режисьор в Народния театър за трети път – след „Nеодачници“ и „Капитал(на) грешка“. Този път Пантелеев ще поставя свой текст. Премиерата ще е в началото на следващия сезон - 2025/26 година.
След като през миналия театрален сезон режисьорът Асен Шопов постави спектакъла „Коварство и любов“ на Голяма сцена, Васил Василев сподели, че е решен това да се превърне в традиция и всяка година да кани някой от доайените на българския театър да представи творчеството си в Народния театър. През настоящия сезон ще бъде отдадена почит на поета Недялко Йорданов, чиято пиеса „Убийството на Гонзаго“ ще бъде поставена през май.
„Отчитаме едни положителни две години и половина, откакто аз поех този пост“, каза директорът на трупата Васил Василев. „И през този сезон се стремим да представим богат и разнообразен репертоар, който повдига актуални и важни съвременни теми, докосващи обществото и човешката същност. Имам възможността да работя с една от най-добрите европейски трупи, това не е само мое мнение, а и на всички тези режисьори, които в последната година присъстват в нашия театрален афиш и открито заявяват това – Тимофей Кулябин, Деклан Донелан и Джон Малкович, който официално заяви, че едни от най-добрите актьори са в България. Колкото и да си мислим, че сме една малка държава, това не си личи по нашата актьорска школа“, добави Василев.
Народният театър отчита завиден интерес от над 265 000 зрители, които са посетили спектаклите за последните две години и половина. 28 са новите постановки, създадени в периода май 2022 – декември 2024, а през това време за изиграни над 1500 представления. Изкуството на първата ни сцена е спечелило 26 награди и 40 номинации за този период, похвали се директорът.
„Важна посока на развитие на Народния театър е отварянето му към Европа и света. Срещаме своите артисти и публиката с произведения на различни национални сцени, като каним не само вече създадени спектакли, но и чуждестранни режисьори, хореографи, сценографи и други артисти, които да работят с трупата на театъра“, добави главният драматург на театъра Мира Тодорова.
Христо Петков, Младен Алексиев, Мира Тодорова, Васил Василев, Жаклин Даскалова и Ненчо Костов по време на пресконференцията в Народния театър
На старта на театралния сезон театърът вече може да се похвали с две успешни премиери и две международни участия, преминали при голям интерес от публиката.
Премиерите на „Съзвездия“ на режисьора Елица Йовчева и „Бебе на борда“ на Василена Радева получиха отлични отзиви от българските зрители и театрални критици, впечатлявайки с иновативни режисьорски решения и изключителни актьорски изпълнения.
Спектакълът „Елементарните частици“ на Крис Шарков, по романа на Мишел Уелбек, бе представен на фестивала „Театър на кръстопът“ в Ниш, Сърбия, където изпълнението на трупата ни спечели овациите на публиката и получи висока оценка. Преди дни „Бурята“ от Уилям Шекспир, под режисурата на световноизвестния Робърт Уилсън, бе посрещнат с възторг на Международния театрален фестивал в грузинската столица Тбилиси. Забележителната игра на актьорите от Народния театър, както и визуалната магия и майсторството, с които Уилсън вдъхва нов живот на класическото произведение, също бяха оценени от зрителите и театралните специалисти.
„Всеки един театрален фестивал обогатява както публиката, така и трупата, и самия спектакъл. Репетициите преди всички турнета дават нов живот на представленията и сплотяват трупата. Щастлива съм, че благодарение на Народния театър имаме възможност да се срещаме с чуждестранни режисьори и актьори. Това е изключително ценен опит за нас като артисти“, сподели актрисата Жаклин Даскалова по повод гостуването на българската на международни сцени.
По случай 120-годишнината от основаването на Народния театър ще стартира нова инициатива – издаване на книги. Първата ще бъде книгата на Деклан Донелан – „Актьорът и пространството“, а втората – летопис, който побира в себе си най-любопитните и най-съществените моменти от 120-годишната история на първия български професионален театър.
Фотограф: Стефан Здравески