В Шънджън такситата летят , храната се доставя с дронове , а роботи правят кафето
Новите технологии са превзели китайския мегаполис

Летящи таксита, доставки с дронове, роботи, интелигента система за контрол на трафика и безкраен хоризонт от небостъргачи. Така изглежда китайския мегаполис Шънджън, известен като сърцето на технологичната революция. Само за няколко десетилетия градът се превръща от рибарско селище в световен технологичен гигант с население от над 17 милиона души, разказва БНТ в свой материал по темата.
Летящите коли вече не са плод само на научна фантастика. Бъдещето вече е тук. Шънджън се очертава като лидер в развитието на въздушния транспорт в градска среда.
"Тази совалка, която прилича на голям дрон може да лети близо 30 минути. В нея няма пилот, координатите се задействат чрез таблет. Всичко останало се извършва от изкуствения интелект".
Въздушното такси използва изцяло електрическа енергия. Батериите се зареждат за няколко часа.
В момента тече последна проверка преди полет. Очакваме летящата совалка да излети всеки момент. Във въздушното такси цялата информация се получава на този таблет. Пътниците могат да следят в реално време параметрите на полета - като височина и скорост. Също така могат да избират маршрута, по който да се движат. Едно от приложенията е например, ако човек закъснява за полет, да може да стигне по-бързо до летището в рамките на няколко минути.
Максималната скорост е 130 км. в час. Апаратът е оборудван с редица сензори и аварийни системи - включително и парашутна система за спешни ситуации. Някои модели могат да се използват за спасителни операции и гасене на пожари. Усещането, че в кабината няма пилот наистина е доста странно. Човек трябва да се довери изцяло на технологията. Според учените в Китай тази технология съвсем скоро ще бъде достъпна за обществения транспорт в големите градове.
Развитието на въздушната мобилност и така наречената икономика на ниска надморска височина са приоритет за Шънджън. Целта е по този начин да се заобиколи тежкия трафик и да се доставят по-бързо стоки. До 2026 година се предвиждат инвестиции за над 1.7 милиарда щатски долара. Създадени са малко над 120 маршрута и 89 площадки за излитане и кацане на дронове.
Уан Ютон: "В Шънджън летящото такси е ново решение за големия трафик. Може би един ден ще мога да взема такова такси, за да ида на работа. Ако това е възможно ще ми спести много време. Аз съм родена и израснала в Пекин. Аз съм свикнала със забързания начин на живот. Обикновено отнема час, час и половина, за да стигнеш да училище или работа. Понякога е доста трудно да стигнеш".
Хъ Илей: "Умен град не означава само технологии. Това означава, по-добър начин на живот."
Сега ще изпробвам друга иновативна технология. Ще се поръчам студена напитка в парка чрез дрон. Ето това е машината откъдето се поръчват стоките. Инструкциите са описани в меню на дисплея. Нужно е единствено да се сканира QR кода и след това да се плати чрез мобилен телефон. Апликацията показва времето за доставка, както и движението на дрона в реално време. Дронът вече е тук. Очакваме пратката да бъде поставена в кутията.След това е нужно да се въведе кода, който сме получили чрез СМС. Следва разопаковане и дегустация. На финала кутията за доставка трябва да се остави на обозначено място, за да се рециклира. Използвайки дрон човек може да си спести дългите опашки , особено когато времето е горещо и влажно като днес. Цената е една и съща като обикновените поръчки.
Дроновете излитат от специално обособени места. Там куриерите оставят пратките. След това те трябва да се премерят, тъй като ограничението за тежестта е до 2.5 килограма. Така изглежда бъдещето.
Площадка пълна с дронове, които всеки момент са готови да излетят с поредната пратка
Следа като дронът се прибере батериите се сменят със нови, които са заредени. Извън големите мегаполиси с дроновета могат да се доставят медикаменти и питейна вода в труднодостъпни райони.
Ля Жуцян: "От 2021 започнахме да използваме дронове. Сега мащабът е увеличен. Може да летим например до болнични заведения, търговски сгради, училища също. Всъщност повечето поръчки са свързани с храна - напитки , сладкиши и друг вид храна. Поръчката започва и приключва само с мобилен телефон. Времето за доставка е около 15 минути".
Освен дроновете неизменна част от градския живот са и роботите с изкуствен интелект. Част от тях работят в сферата на услугите. В това заведение няма персонал.
Хъ Илей:Тук кафето е по-евтино и хората могат да получат кафе по-бързо отколкото в обикновените кафенета. Няма да чакам дълго време на опашката. Просто сканираме кода изпращаме и получаваме".
Капучиното вече е готово и сега ще го опитаме. За първи път изпробвам подобна иновативна технология. Да, наистина е добро и всичко отнема една минута.
"В момента се намира в Цянхай. В сградите около мен се създават едни от най-новите стартъп компании на Китай. Тук вече има инсталирани улични роботи, които използват изкуствен интелект. С натискането на този бутон може да получите всякаква информация".
Шънджън е наричан още "Силициевата долина на Китай", именно защото оттук тръгват едни от водещите световни технологични компании. Зад всяка разработка стоят хиляди часове работа - затова е важно около сградите да има много зелени пространства за почивка.
Хъ Илей: "На първо място мисля, че конкуренцията в тези градове не само при работните места, темповете на живот в големите градове са много бързи. Следователно има много стрес за хората. Затова хората тук трябва да търсим начини за отдих. Това за мен е най-трудно. Интересно е че дори при работните места има малки градчета, които съчетават цветята от южен Китай , дърветата и дори водопад. Околната среда кара хората да се чувстват по-спокойно и по иновативно".
Цянхай е мястото където науката, бизнеса и новите технологии си подават ръка. Ако трябва да обобщим формулата тя би изглеждала така. Талантливи млади хора от Хонг Конг предлагат идеи, а след това те се реализират в Шънджън, където има мощна верига за доставки. По този начин процесът от идеята да налагането на масовия пазар се съкращава максимално. Освен това се предлагат облекчени процедури при откриването на фирми, включително и за чуждестранни компании.