Въглеродният данък в ЕС навлиза в тестова фаза в началото на октомври

Новата такса може да донесе около 3 милиарда евро през 2030 г.

Новини
16:39 - 29 Септември 2023
2214
Въглеродният данък в ЕС навлиза в тестова фаза в началото на октомври

Механизмът за корекция на въглеродните емисии на границите (MACF), създаден, за да защити усилията за озеленяване на европейските икономики, ще навлезе в неделя (1 октомври) в тестова фаза без данъчно облагане, преди да влезе реално в сила през 2026 г.

Това съобщи днес френското правителство, цитирано от Франс прес.

"На 1 октомври 2023 г. механизмът навлиза в тестова фаза до края на 2025 г., която ще позволи, без облагане с данъци на този етап, да се съберат много данни от индустриалците, за да се "направи оценка на справедливата цена" на вносните емисии. Това обяви правителството на кратка пресконференция , в която участваха и министрите на икономиката и енергийния преход.

"Механизмът ще разшири впоследствие обхвата си за срок от 9 години, от 2026 година до 2034 година, паралелно с реформата на пазара на въглеродни квоти",  уточни правителството. 

Механизмът за корекция на въглеродните емисии на границите, за който Европейският парламент даде зелена светлина на 18 април, задължава компаниите, които внасят в ЕС "въглеродоемки стоки" в секторите на желязото, стоманата, алуминия, цимента, торовете и електроенергията,

да плащат данък върху въглеродните емисии, които се отделят при производството им в чужбина.

Целта на този механизъм е да поддържа равнопоставени конкурентни условия между европейските производители на тези продукти, които вече спазват правилата на европейския въглероден пазар – и другите страни, след като се реализира програмираното премахване на безплатните квоти в Европа. 

По-конкретно китайският вносител на стомана или турският вносител на цимент трябва да декларират емисии, свързани с процеса на производство, ако те превишават европейския стандарт, да се сдобият с емисионен сертификат на цената на въглеродните емисии в ЕС. Ако в страната на производство има въглероден пазар , но с по-ниска цена, отколкото в Европа, какъвто е случаят с Китай в момента и в някои американски щати, то вносителят ще плати разликата.

Тази такса може да донесе на ЕС около "3 милиарда евро през 2030 година, както и след това", когато влезе в сила", съобщи правителството.