Варна аплодира оперната дива Александрина Пендачанска
Под диригентската палка на маестро Найден Тодоров сопраното ще изпълни арии от Бизе, Верди, Моцарт и Росини
Оперната дива Александрина Пендачанса, покорила със своите над 70 главни сопранови роли най-изисканите оперни театри по света, пяла под палката на велики диригенти, отново е във Варна. За да ни издигне отново до висотите на оперното изкуство. Незабравим остава нейният биографичен концерт от 2018 г. "Това съм аз", както и дебютът й в ролята на Лейди Макбет в „Макбет“ от Дж. Верди в Опера в Летния театър през 2020 г., който прави чест на Варна.
Сега, под диригентството на Маестро Найден Тодоров, тя е избрала да пее в дует с друг сопран – младата и много талантлива Ралица Богданова. Двете ще представят разнообразен репертоар от „Кармен“ на Бизе, през Моцарт и Росини, Маскани и Леонкавало до апотеозния финал с Лейди Макбет от „Макбет“ на Верди. Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура".
АЛЕКСАНДРИНА ПЕНДАЧАНСКА е родена в семейство на бележити български музиканти. На 5 години започва да учи пиано в Музикалното училище “Любомир Пипков”, дипломира е с пиано и пеене. Неин вокален педагог е майка й, известното сопрано Валери Попова. Пендачанска пее за първи път пред публика на 17 години арията на Виолета от Травиата, представена от Гена Димитрова на гала-концерт в НДК. На 19 години дебютира на оперната сцена като Лучия ди Ламермур в Билбао. Междувременно спечелва големите награди на оперните конкурси “Антонин Дворжак” в Карлови Вари, Униса в Претория и втора награда на конкурса в Билбао.
Големият вокален диапазон на Александрина Пендачанска обуславя и репертоара й, който наброява повече от 70 роли. От предкласика (Попея, Агрипина) до музиката на XX век (Саломе, Кризотемис, Славеят), от Белканто и Верди (Семирамида, Ермионе, Сомнамбула, Елизабет I, Травиата, Еболи) до Бетховен (Фиделио) и Вагнер (Кундри), от колоратурен сопран (Царицата на нощта) до мецосопран (Кармен).
След дебюта й в ролята на Лучия следват и първите й международни изави: Царицата на нощта (Кейптаун), Офелия (Монте Карло, Виена), Джилда (Уелска Национална Опера, Монте Карло), Травиата (Хамбург, Франкфурт, Триест), Есклармонд (Торино), Паризина (Уексфорд, Лугано), Елизабет I в „Роберто Деверьо” (Торино, Неапол), Ермионе (Санта Фе, Ню Йорк), Адалджиза (Рим), Донна Анна (Лозана, Хюстън, Лисабон, Прага), Адина (Пезаро), Донна Елвира (Вашингтон), Чужденката (Катания), Сестра Анджелика (Лука), Луиза Милер и Лукреция Контарини от „Двамата Фоскари” (Неапол), Семирамида в Театър де Шанз-Елизе (Париж), Дамата от езерото (Ню Йорк), Мадамa Кортезе в „Пътуване до Реймс” (Брюксел),
От 2003 година Александрина Пендачанска започва активно сътрудничество с диригента Рене Якобс. Във високо оценените им съвместни записи на Моцартовите опери за Хармониа Мунди, превъплъщенията на Пендачанска във Вителия (Милосърдието на Тит), Донна Елвира (Дон Жуан), Електра (Идоменей), Арминда (Мнимата градинарка) са смятани за еталон и са отличени с множество награди, сред които BBC Music Magazine Award, Gramophone's Editor Choice, три номинации за Грами - две за най-добър класически албум и една за най-добър оперен запис.
Дискографията на Пендачанска също така включва Хендел “Агрипина” за Хармония Мунди (също номиниран за Грами за най-добър оперен запис 2013) Росини “Семирамида” за Наксос, Тарадейас “Сесостри”, Глинка “Живот за Царя” за Сони, Рахманинов “Камбаните” за ДЕКА, Доницети “Паризина” за Дайнамикс, Сарторио “Юлий Цезар” за ОРФ, както и два солови рецитала. Нейните изпълнения като Елизабет I (Роберто Деверьо), Лукреция Контарини (Двамата Фоскари), Донна Елвира (Дон Жуан), Алчина (Орландо Паладино), Малка Тържествена Меса от Росини с Оркестър Гевандхаус и Рикардо Шайи са издадени също на DVD.
В последните сезони Пендачанска пее в Байерише Щатсопер Мюнхен (Фиорила от Турчинът в Италия), Щатсопер Берлин (Агрипина, Арминда), Дойче Опер Берлин (Луиза Милер), Ла Моне Брюксел (Електра, Вителия, Сантуца), Щатсопер Виена (Неда от Палячи)), Копенхаген (Вителия), Лион (Донна Елвира), Торонто (Елизабет I от Мария Стюард), Театро Сан Карло Неапол (Елена от Сицилиански Вечерни), Екс ан Прованс (Донна Елвира), Театер ан дер Вийн (Цирцея от Телемах, Попея), Театро Реал Мадрид (Вителия), Хамбург (Донна Анна), Санта Фе (Фиделио, Саломе), Токио (Кундри от Парсифал), Варшава (Саломе), Баден Баден (Донна Елвира, Маргарита от Мефистофел), Тулон (Амелия от Бал с Маски), Авиньон (Лейди Макбет), както и участва в премиерната постановка за откриването на Болшой Театър на ”Руслан и Людмила”.
В Москва също така пее Саломе и изпълнява Военен Реквием от Бритън с Лондонската Филхармония в рамките на фестивала “Мстислав Ростропович” под диригентсвото на Владимир Юровски.
Ораториалният репертоар на певицата включва Реквием от Верди, Стабат матер и Малка тържествена меса от Росини, „Цар Давид” от Онегер и др., които тя изпълнява с оркестри като Гевандхаус Лайпциг, Израелската филхармония, Филаделфийската Филхармония, Оркестъра на Майските музикални тържества във Флоренция, Оркестъра на Музикалната академия „Санта Чечилия”, Националния оркестър на РАИ и др.
Партнира си също и с някои първокласни барокови ансамбли като Фрайбургския бароков оркестър, Академия за старинна музика Берлин, Кончерто Кьолн, Ансамбъл Матеус, Complesso Barocco.
Александрина Пендачанска работи с диригенти като Рикардо Шайи, Мйун-Вун Чунг, Шарл Дютоа, Йезус Лопос-Кобос, Адам Фишер, Бруно Бартолети, Маурицио Бенини, Нело Санти, Бруно Кампанела, Карло Рици, Айвор Болтон, Даниел Орен, Рене Якобс, Марк Минковски, Владимир Спиваков и режисьори като Сър Джонатан Милър, Лука Ронкони, Ханс Нойнфелс, Кристоф Лой, Димитри Черняков, Клаус Гут, Дамиано Микелето и др.