Варненският театър стартира новата година с "Юн Габриел Боркман" от Ибсен
Главният герой ще бъде симпатичен на всички, които са познали крушения на амбициите в собствения си живот, споделя режисьорът Пламен Марков

Драматичен театър „Стоян Бъчваров“- Варна започва новата 2023 г. с премиерните спектакли на „Юн Габриел Боркман“ от Хенрик Ибсен. Премиерата е на 17 и 18 януари, а режисьор на постановката е проф. Пламен Марков, който е и автор на превода.
В България пиесата е играна за пръв път през 1905 г. Постановката на „Юн Габриел Боркман“ на варненска театрална сцена (2022/23) е седмият прочит на творба от Ибсен във Варна.
За ролята на бившия банкер Юн Габриел Боркман е поканен Николай Урумов, г-жа Гунхил Боркман, негова съпруга е Милена Кънева, Ерхарт Боркман, студент, техен син е наскоро дипломиралият се в НАТФИЗ актьор Теодор Каракачанов.
Образа на г-ца Ела Рентхайм, близначка на г-жа Боркман, пресъздава Биляна Стоева, а в г-жа Фани Уилтън се превъплъщава Христина Джурова. В ролята на Вилхелм Фолдал, помощник-писар в правителствено учреждение, влиза доайенът на театъра Михаил Мутафов, а като Фрида Фолдал, негова дъщеря, ще видим за пръв път Мелин Ердинч (гост). Миглена Везирова е Малене, прислужница в семейство Боркман. Асистент режисьор на проф. Пламен Марков е Валентина Козарева.
В написаната през 1896 г. пиеса „Юн Габриел Боркман“ (1896) великият норвежки драматург Хенрик Ибсен, прочут като „Фройд на севера“ , рисува в драматични краски социално-психологически портрет на обществото, подвластно на тотално разминаване. Темата за разминаването, като следствие от различията в световъзприятието на героите и измамните цели, които те си поставят, е разгърната в блестяща драматургия с пълнокръвно изградени персонажи.
Изборите преодпределят грешките, които отвеждат героите в различни посоки, подтикват ги към прошка или дори смърт. Катарзисът е задължителен. С думите на самия Ибсен: „Животът е битка с душевните тролове и чудовищата всъщност са вътре в самите нас.“
„Ибсен е изключителен световен драматург. Известно е, че Шекспир, Чехов и Ибсен са категории в модерния театър. Сега ние ще се опитаме да го направим, освен всичко останало, и забавен, и интересен за гледане. „Юн Габриел Боркман“ е от една от последните пиеси на Ибсен, в която той достига високо художествено ниво. В нея има една гротеска, едно преувеличение с привкус на антична драматургия. Едновременно и трагическа, и комическа гротеска. Неслучайно съм взел за ролята на банкера Боркман комедиант като Николай Урумов, който обаче може да играе и трагически роли. Тук аз искам от него да намери една фина междинна степен между трагичната и комичната гротеска", споделя режисьорът проф. Пламен Марков пред журналиста и пиар на Варненския театър Виолета Тончева.
Сценографката Мира Каланова, режиьорът Пламен Марков и Валентина Козарева - асистент режисьор
"Обичам смесването на жанровете, защото смятам, че чистите жанрове са отмрели и скучни за съвременния зрител. Да си припомним Брехт, който казва: „Театър, в който не се смеят, е театър, на който се смеят“. От тази гледна точка вярвам, че смесицата на жанрове, когато не е спекулативна, представлява автентичен творчески акт.
Боркман ще бъде симпатичен на всички, които са познали крушения на амбициите в собствения си живот. По принцип в театъра трябва да почувстваш емпатия към героя и да пожелаеш да се идентифицираш с него, даже когато той пропада. Героят като проекция на някакъв твой проблем, може да предизвика разбиране и съчувствие", казва още професорът от НАТФИЗ.