ВАЖНО, ученици! Примерен тест по БЕЛ за учебната 2019/2020 г. за десетокласниците
Всички десетокласници през следващата учебна година задължително ще се явят на изпити по български език и литература и по математика, според новите промени в Закона за предучилищното и училищното образование.
По желание ще са оценяванията по чужд език и за измерване на дигиталните компетентности. Резултатите от изпитите ще бъдат отразени в удостоверението за завършен първи гимназиален етап и ще бъдат в точки, а не в оценки по шестобалната система.
МОДЕЛ НА НАЦИОНАЛНОТО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ (НВО) ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В X КЛАС ЗА УЧЕБНАТА 2019 – 2020 ГОДИНА
1. Цели на НВО по български език и литература в Х клас съгласно чл. 44, ал. 1 от Наредба № 11 за оценяване на резултатите от обучението на учениците:
диагностика на индивидуалния напредък и на образователните потребности на учениците от Х клас; установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението по български език и литература, определени в учебната програма за съответния клас от първия гимназиален етап;
установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението по български език и литература в края на първия гимназиален етап, определени в държавния образователен стандарт (ДОС) за общообразователна подготовка;
измерване на степента на постигане на отделни компетентности, свързани с четенето с разбиране като част от функционалната грамотност;
мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на образованието.
2. Вид и времетраене:
равнището на компетентностите се проверява писмено чрез тест с общо 23 задачи;
времетраенето е 90 минути (два слети учебни часа), а за учениците със специални образователни потребности – допълнително над определеното време.
3. Видове задачи и учебно съдържание:
Задачи с избираем и с кратък свободен отговор по български език и задача за редактиране за установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати, определени в ДОС за общообразователна подготовка за първия гимназиален етап и в учебните програми за VIII клас, за IX клас и за X клас
Теми от учебното съдържание (според учебните програми)
Оценявани знания, умения и отношения (според ДОС за общообразователна
подготовка)
· Разговорен, художествен, научен, официално-делови, публицистичен стил
· Правописна, пунктуационна и лексикална норма. Граматични норми
· Лексикални особености на думата в текста
· Активна и пасивна лексика. Пароними
· Фразеологично словосъчетание
· Залог на глагола
· Възприемане, анализ и редактиране на чужд и на собствен текст
· Разграничава видовете функционални стилове (разговорен, художествен, научен, официално- делови, публицистичен).
· Търси, извлича, обработва и използва информация от различни информационни източници.
· Представя различни видове информация по зададени параметри.
· Разпознава езикови особености на текстове, характерни за различните функционални
стилове.
· Сравнява и анализира проблеми в текстове от
различни функционални стилове.
· Оценява идеи, тези и аргументи съобразно
своя опит.
· Познава и прилага книжовноезиковите норми.
· Открива и редактира стилно-езикови грешки.
Задачи с избираем и с кратък свободен отговор по литература за установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати, определени в ДОС за общообразователна подготовка за първи гимназиален етап и в учебните програми за IX клас и за X клас
Теми/автори и творби (според учебните програми) Оценявани знания, умения и отношения (според ДОС за общообразователна подготовка)
Българско възраждане
· Из „История славянобългарска“ (Паисий Хилендарски): Предисловие
· „Изворът на Белоногата“ (П. Р. Славейков)
· „Майце си“, „Моята молитва“, „Хаджи Димитър“, „Обесването на Васил Левски“, „Странник“ (Хр. Ботев)
Българската литература от периода от Освобождението до Първата световна война
· „Левски“ (Ив. Вазов)
· Из „Под игото“: главите „Гост“, „Новата молитва на Марка“, „Пиянство на един народ“ (Ив. Вазов)
· Из „Бай Ганьо. Невероятни разкази за един съвременен българин“: „Бай Ганьо се върна от Европа“ (Ал. Константинов)
· „Cis moll“ (П. П. Славейков)
· „Арменци“, „Две хубави очи“, „В часа на синята мъгла“ (П. Яворов)
· „Да се завърнеш…“ (Д. Дебелянов)
· „Гераците“ (Елин Пелин)
Българската литература от периода между двете световни войни
· „Септември“ (Гео Милев)
· „Зимни вечери“ (Хр. Смирненски)
· „Повест“ (А. Далчев)
· „Индже“, „Албена“ (Й. Йовков)
· „Писмо“ („Ти помниш ли…“) (Н. Вапцаров)
· Различава светогледни идеи, характерни за различни литературни периоди (Българско възраждане, българска литература от Освобождението до Първата световна война, българска литература между двете световни войни и българска литература след Втората световна война), и посочва прилики и разлики помежду им.
· Свързва изучените творби от българската литература с имената на техните автори, с жанровете, с героите, със сюжетите и с мотивите в произведенията.
· Идентифицира едни и същи мотиви и/или устойчиви сюжети в изучени творби от българската литература.
· Разпознава литературни похвати, тропи и фигури и обяснява функциите им в изучени творби от българската литература.
· Съпоставя с личния си опит интерпретирани в изучените текстове от българската литература ценности и норми, проблеми и конфликти и обосновава позиция по тях.
Задача с разширен свободен отговор за установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати, определени в учебните програми за VIII клас, за IX клас и за X клас.
Компетентности като очаквани резултати от обучението
(според учебните програми)
Задача с разширен свободен отговор
· Формулира теза или антитеза по зададена тема за есе по морален или по граждански проблем (вкл. и интерпретиран в изучен (откъс от) литературен текст).
· Посочва аргументи или контрааргументи във връзка с дадена теза или антитеза на есе по морален или по граждански проблем (вкл. и интерпретиран в изучен (откъс от) литературен текст).
· Прилага книжовноезиковите норми.
Задача за създаване на текст за установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати, определени в ДОС за общообразователна подготовка за първи гимназиален етап и в учебните програми за VIII клас, за IX клас и за X клас.
Оценявани знания, умения и отношения
(според ДОС за общообразователна подготовка)
Задача за създаване на текст
Създава в писмена форма:
‒ резюме на научен текст;
‒ резюме на медиен текст;
‒ резюме на съдържанието на (откъс от) изучен повествователен текст;
‒ заявление;
‒ CV.
Прилага книжовните езикови норми.
4. Брой на тестовите задачи – общо 23:
14 задачи с избираем отговор;
6 задачи с кратък свободен отговор;
1 задача за редактиране;
1 задача с разширен свободен отговор;
1 задача за създаване на текст.
Примерни задачи*
Задачи с избираем отговор
На кой ред е посочен синоним на фразеологичното словосъчетание минавам през сито и през решето?
А) минавам сух между капките Б) минавам през задната врата В) минавам през иглени уши Г) минавам на втори план
Творбата на Гео Милев „Септември“ е създадена през периода:
А) на Възраждането
Б) от Освобождението до Първата световна война В) между двете световни войни
Г) след Втората световна война
Задачи с кратък свободен отговор
Препишете изречението, като преобразувате глаголната форма в страдателен залог.
Млади архитекти проектираха новата сграда.
Попълнете празните места в таблицата.
Автор
Творба
Жанр
Героиня
Петко Р. Славейков
„Изворът на Белоногата“
Поема
Йордан Йовков
Разказ
Пауна
Елин Пелин
„Гераците“
Елка
„Тютюн“
Роман
Ирина
Задача с разширен свободен отговор
Напишете ТЕЗА в 4 – 5 изречения по следната тема за есе по морален проблем (интерпретиран в творбата на П. Р. Славейков „Изворът на Белоногата“): Изборът да отстояваш волята си.
Напишете ТЕЗА в 4 – 5 изречения по следната тема за есе по граждански проблем:
Българската национална идентичност в глобалния свят.
Задача за създаване на текст
Напишете заявление, като:
го оформите графично и структурно;
спазите книжовноезиковите норми;
използвате следните данни:
Адресат: Иван Иванов – директор на 111. СУ
Адресант: Димитър Димитров – ученик в Х клас
Цел: явяване на изпит за промяна на оценката по учебния предмет физика и астрономия
Дата: настояща
*Представените задачи са само примерни и не следва да се възприемат като типови задачи, които задължително ще се включват във всеки тестов вариант за НВО в края на Х клас. Проверяваните езикови и литературни знания и умения ще са съобразени с отделни очаквани резултати от ДОС за общообразователна подготовка и от учебните програми, като формулировките на съответните тестови задачи предполагат вариативност и няма да следват един и същ типизиран модел.
5. Оценяване
Оценяването се осъществява по стандартизирани критерии, като всяка задача се оценява с брой точки, който съответства на спецификата, трудността и логиката на решението на задачата.
6. Резултати от НВО
Резултатът от НВО по БЕЛ в края на Х клас се вписва в удостоверението за завършен първи гимназиален етап и се изразява само с количествен показател – в брой точки, без да се приравнява към оценка.
Въз основа на резултатите от НВО в края на Х клас се извършва прием в ХI клас на ученици, които са завършили първи гимназиален етап на средното образование в обединените училища.