Ветеринари тестват лекарство срещу напреднал рак

Резултатите от приложението на новата молекула срещу мишки дава обнадеждаващи резултати

Новини
17:13 - 20 Септември 2022
Ветеринари тестват лекарство срещу напреднал рак

Екип от ветеринари от Тракийския университет започна клинични изследвания на нова молекула, разработена от българския учен Филип Фратев, за създаване на първото негенерично лекарство за лечение на агресивен рак с метастази при домашните любимци, съобщават от университета.

Началните резултати от приложението на тази молекула върху мишки са дали обнадеждаващи резултати. На 32-рия ден при контролната група гризачи, страдащи от рак на млечната жлеза, напълно изчезнали метастазите в костите и черния дроб, единични туморни клетки се откриват в белия.

Амбицията на ректора доц. д-р Добри Ярков е със създадения екип от учени от различните клинични дисциплини на ВМФ и в сътрудничеството с фирма "Микар 21" да бъде създадено първото лекарство, което се прилага с приемане през устата за лечение на кучета и котки. Това ще бъде изключителен пробив във ветеринарната медицина и основа за разработване на медикамент и за лечение на рака при хората.

Филип Фратев е химик и астроном, ръководител на Обсерватория "Звездно Общество", откривател и кръстник на много астероиди, на които дава имена на български революционери, царе и книжовници. През последните години научните му търсения са свързани с откриване на нови лекарствени молекули за лечение на рака, Ковид 19 и някои редки заболявания.

Освен със световно-известни лаборатории, фирми и университети, ученият с корени от Сопот и родственици, прототипи на романа "Под игото", работи и с добре развиващи се, иновативни средни училища като Професионалната гимназия по механизация на селското стопанство "П.К.Яворов". Нейният директор Ангел Живков, с ентусиаста на възрожденец, е готов да включи логистично и училището, което е под патронажа на Тракийския университет.