Вместо дизел: Зареждаме колите с олио
Франция разреши растителното масло от фритюрника – в резервоара
Ha 22 нoeмвpи Фpaнция oфициaлнo paзpeши нa своите гpaждaни дa изпoлзвaт за гориво oлиo – paзличнитe мacлa зa пъpжeнe, ĸoитo виждaмe във фpитюpницитe, например.
Mнoгo xopa бяxa изнeнaдaни oт тaзи нoвинa и ce зaпитaxa дaли двигaтeлитe нa тexнитe aвтoмoбили знaят зa тoвa peшeниe?
Paзбиpa ce, в peзepвoapa мoжe дa бъдe зapeдeнa вcяĸaĸвa тeчнocт, нo дaли двигaтeлят щe зaпaли и зaпoчнe дa paбoти e интepeceн въпpoc.
И вce пaĸ, aĸo aвтoмoбилитe нaиcтинa имaт възмoжнocт дa изпoлзвaт oлиo, зaщo зaĸoнът e пpиeт eдвa ceгa? И ĸaĸвo oлиo мoжe дa ce изпoлзвa – pacтитeлнo мacлo, мacлo зa пъpжeнe или нeщo дpyгo?
Всъщност, някои автомобили, но далеч не всички, наистина могат да използват олиото като гориво. Нещо повече, в редица страни растителното масло е много по-разпространено гориво от дизела в бензиностанциите.
Автомобилите, които могат да използват олио за гориво
Автомобилите с двигател с вътрешно горене могат да работят с различни видове гориво. Така например, много хора си поставят газови уредби на своите автомобили с бензинов ДВГ, които дават възможност за използването на пропан или метан.
Дори преди време съобщихме за украинец от Суми, който прехвърли колата си да гори дърва за огрев. Разбира се, в този случай горивото на автомобила не са самите дърва, а газът, който те отделят при протичащите термични процеси.
И наистина, няма чак толкова голямо значение какво гориво използва автомобилът, стига то да има необходимата запалимост и необходимото октаново или цетаново число.
Така или иначе, горивото в двигателя с вътрешно горене не е необходимо просто да гори, а да се взривява при определено налягане, създавано от буталото. Олиото няма подобни показатели и значително отстъпва на природния газ и бензина.
Ето защо да използват нещо подобно могат единствено дизеловите двигатели, при това само тези с механична инжекционна помпа, която всъщност е горивна помпа за високо налягане. Дизеловите двигатели от подобен тип не са претенциозни и могат да се справят с най-различни горива.
Съвременните автомобили с дизелови двигатели не могат да използват олио като гориво, понеже тяхната инжекция е на практика изцяло електронна. Ето защо, преди да налеете растително масло в резервоара трябва да разберете какъв тип горивна помпа има вашият автомобил.
Олиото, което може да се използва като гориво в дизеловите автомобили
Използването на растително масло като гориво за ДВГ автомобилите съвсем не е нещо ново. Така например в Бразилия е много популярно рапичното растително масло, което масово се използва като гориво. Но освен растителни масла в старите дизели се наливат и преработени моторни масла, хидравлични масла и други.
Разбира се, да се налива в резервоара чисто и рафинирано олио изобщо не е изгодно от икономическа гледна точка, понеже то е много по-скъпо от дизела.
Това всъщност е малко спорен момент, понеже към днешен ден цените се променят твърде неочаквано. Но всъщност масово в резервоарите на старите дизели се налива вече използвано във фритюрниците олио. След несложно филтриране това масло може да се използва като дизелово гориво.
Според впечатленията на хората, които използват вече употребявано олио, динамиката и ускорението намаляват, понеже мощността на двигателя става по-ниска. Но двигателят започва да работи някак по-меко.
Според специалистите, използването на растително масло изобщо не се отразява на технологичния живот на двигателя, а разходът на гориво дори малко намалява.
Само че, ако олиото е било взето от фритюрник за пържени картофи, ароматите от този автомобил навярно ще са интересни. Но за сметка на това, горивото от подобен тип е на практика безплатно, а за някои хора това е по-важното.
Защо Франция разреши автомобилите да бъдат зареждани с растително масло?
Да уточним, че Сенатът на Франция не разреши на всички автомобили да бъдат зареждани с растително масло, а само на служебните, които имат подходящи дизелови двигатели. Законът не засяга частните притежатели на автомобили. Но това не е толкова важно, интересно е защо изобщо е приет този закон?
Първата причина за приемането на подобен закон е енергийната криза, но не е само това. Наскоро стана ясно, че изхвърлянето на въглероден диоксид в атмосферата на Земята, въпреки предприетите мерки, не намалява. Това означава, че човечеството не може и да се надява, че глобалното затопляне може да бъде спряно на ниво 1,5 °C. А това ще доведе до още по-голямо влошаване на екологичната обстановка, която и така вече не е особено добра. Идеята е, че използването на растително масло в дизелите ще намали количеството емисии от въглероден диоксид.
Изданието La Tribune съобщи, че тази инициатива е именно на „Зелената партия“ във Франция. Основната идея е, че маслото за пържене е на практика биогориво. Според изследванията на еколозите, при изгарянето си в дизеловите двигатели, олиото изхвърля в атмосферата над 90% по-малко вредни вещества в сравнение с традиционното дизелово гориво.
Единственият неприятен страничен ефект от всичко това е, че от ауспуха на автомобила ще излиза дим, миришещ на пържени картофи, наденички и риба. Да се надяваме, че миризмата от фритюрниците и тиганите няма да навреди особено много на околната среда.
Има и още: употребата на вече използвано във фритюрниците растително масло решава въпроса за неговата утилизация. В Германия доста отдавна, а във Франция от 2006 година е разрешено (но не е задължително) вече използвано растително масло да се употребява като гориво за някои видове трактори и автобуси.
Сега към тях са добавени и леките автомобили и да, олиото може да се използва като гориво, но само за старите дизели, като по-изгодно е в тях да се налива вече използвано растително масло.