Внимавайте! Вихри се измама с евтини почивки

През пролетните празници и предстоящия летен сезон десетки хора са “ужилени” от мними туроператори или измамници, представящи се за собственици на места за настаняване, отчитат контролните органи. Схемите са най-често в интернет, където мошеници привличат с обяви за евтини почивки. Изискват бърза резервация, често с притискане за плащане на цялата сума.
В такива обяви обикновено снимките са на различни от посочените ваканционни обекти, а предложените условия са удивително привлекателни, предупреждават туроператори. “Професионалните” туристи са си изградили нюх за измамните и заблуждаващите оферти, посочи пред “Труд” основателят на платформата „ Ние потребителите” Габриела Руменова: “Друга група хора обаче избират по критерий най-ниска цена. Понякога заради разлика от 100-200 лв. са склонни да рискуват с оферти от хора, които не могат да бъдат идентифицирани. Затова и най-честите нарушения, които се случват в сферата на туризма в последните години, са свързани не толкова с административни несъответствия, а по-скоро с различен тип измами - които се случват след като потребителят е попаднал на оферти в социалните мрежи, онлайн пространството или дори някъде навън и е дал парите си на ръка или ги е превел съвсем безотговорно. След това не получава нищо, а често не може да си върне и парите”, обърна внимание Руменова.
Така е процедирала и асеновградчанката Ана Митева, измамила над 100 човека с екзотични екскурзии. Преди ден тя бе осъдена окончателно. Пловдивският окръжен съд постанови условна присъда на Митева.
Жената беше обвинена, че в периода 2016-2019 г. е въвеждала в заблуждение много хора, че организира и ще проведе изгодни екскурзии до различни дестинации по света. Така тя причинила значителни имуществени вреди на своите жертви - общо 718 150 лева.
Според материалите по делото, Митева се е представяла пред клиентите си като служител на известна туристическа агенция, въпреки че е действала сама. Предлагала промоционални пакети на изключително ниски цени, често обяснявайки ги с тайни оферти за близки или с предварително закупени места за големи компании. Предупреждавала да не се споделят цените пред останали туристи. Дестинациите били Дубай, Маракеш, Малдиви, о. Бали, Занзибар, Пунта Кана, Москва, Япония и други.
За да убеди хората да платят бързо, тя е твърдяла, че промоцията е с кратък срок и местата са ограничени. Затова настоявала парите да бъдат пратени бързо.
В повечето случаи, въпреки че хората плащали за екскурзиите, те не били организирани, а парите не са били възстановявани. За да поддържа заблуждението у своите клиенти, асеновградчанката е използвала различни извинения за отлагане или отмяна на пътуванията. Твърдяла за проблеми с авиокомпании, банкови преводи, внезапни заболявания, проверки от НАП или глоби от Комисия за защита на конкуренцията.
На първа инстанция тя получила 2 години затвор ефективно при първоначално общ режим. Прокуратурата обаче протестирала. Пред втора инстанция Митева признала фактите по обвинението в хода на съкратено съдебно следствие. Окръжният съд е потвърдил вината на Митева, като е подчертал високата степен на обществена опасност на извършеното престъпление и наличието на пряк умисъл и користна цел. Въпреки това, съдът е взел предвид данните за личността на подсъдимата, нейното семейно и социално положение, както и факта, че престъпната дейност е приключила във времето. В крайна сметка, Пловдивският окръжен съд е изменил присъдата на районния съд, като е определил наказание от три години условно. Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
Габриела Руменова от “Ние потребителите” съветва туристите да избират легитимни туроператори и места за настаняване, вписани в регистрите на Министерството на туризма. Да сравняват информацията за обекта в регистъра и тази в обявата или на сайта на търговеца - разминаване е индикация, че може да има проблем.
“Особено внимание изискват обявите със съмнително красиви снимки - те може да са стари, откраднати или създадени чрез изкуствен интелект. Отзивите в интернет следва да се преценяват критично - твърде позитивните и неясни коментари може да са фалшиви. Важно е договорът с туроператора да се чете внимателно, в него трябва ясно да са упоменати сроковете за уведомяване, неустойките при отказ от пътуване, както и условията при промяна на програмата”, обясни още Руменова.