Водачът на старостилната църква митрополит Фотий нарече забраната за регистрация абсурдна
Депутатите приеха на първо четене промени в Закона за вероизповеданията, с които в България православната църква може да бъде само една
Духовният водач на старостилците триадицкия митрополит Фотий даде първо телевизионно интервю след решението на върховните магистрати и гласуването в парламента, което забрани регистрацията на Българската православна старостилна църква. Фотий е бил преподавател по старогръцки и латински в Духовната академия, потомък на род от дейци на ВМРО в Беломорска Македония. Дали старостилната църква може да предизвика разкол и какво ги отличава от Българската православна църква – Българска патриаршия, Фотий разказа пред НОВА.
„Между Българската патриаршия и Българската старостилна църква разликата е принципна, не става дума за противоречия, обусловени от някакви амбиции, от стремеж към власт, придобиване на имоти и всякакви облаги. Най-лесно разпознаваемата разлика е тази в църковните календари. Ние използваме Юлиянския календар, а Патриаршията – Новоюлиански календар. До 2800 година той напълно съвпада с Григориянския, след което ще се появи разлика между двата”, каза Фотий.
„Единството в Църквата е важно, но не можем да кажем - или календарът, или единството на църквата. Защото промяната на календара нарушава богослужебното единство в църквата”, посочи митрополитът.
По негови думи към въпросът дали българските архиереи са канонично избрани може да се подходи както формалистично, така и спекулативно. „Ако подходим от формално гледище, което не споделям, процедурите по патриаршеския избор са изпълнени, никой не ги е оспорил. Дори и тези, които не симпатизират на патриарх Данийл. Но каноните, взети формално, не могат да гарантират правилност във всяко едно отношение”, каза Фотий.
Митрополитът обясни, че кръщението би трябвало да се извършва с трикратно потапяне, което в храмовете на БПС не се случва.
„Еретикът отпада от църквата по силата на своята ерес. Църковният събор само потвърждава това отпадане, а то може и да не се случи. Докато еретикът не бъде осъден, той не е такъв. Може православен да не проповядва активно ерес, но ако пасивно търпи разпространяването на ерес и е в общение с епископи, които изповядват ерес, то тогава общението с него трябва да бъде прекъснато на каноническо основание”, каза Фотий.
На въпроса как би отговорил на твърдението, че регистрацията на втора църква, която съдържа в името си „православна”, е заплаха за националната сигурност, той каза, че не би се наел да отговоря на „такова абсурдно обвинение”.
Ние развиваме своята открита дейност от 32 години насам. Имаме храмове в провинцията, имаме интернет страница. Всеки, който се интересува, може да се запознае с нас и да прецени сам основателно ли е това обвинение.