Връщат косото паркиране на пешеходната ул. "Съборна"

Специални пиломати ще се свалят с дистанционно, за да спират колите за кратко

Новини
17:20 - 03 Декември 2020
2282
Връщат косото паркиране на пешеходната ул. "Съборна"

Косото паркиране по ул. “Съборна” да се върне и да се поставят пиломати в участъка между кръстовището с “Цар Калоян” до пл. “Св. Неделя”. Устройствата ще дадат възможност на живеещи и работещи на улицата да спират с автомобил за кратък престой, реши транспортната комисия към СОС.

В момента на улицата има 12 паркоместа, след като от лятото тя стана полупешеходна зона. Проектът, сред чийто основни инициатори бяха "Спаси София" обаче не се одобрява от живеещите и работещите на улицата, които също се обединиха в сдружение - "Спаси Съборна". Хората настояха за връщане на паркоместата и автомобилното движение.

Те дори направиха свой проект с предложение за нова организация на движението по улицата. Той предвижда широк тротоар от едната страна за пешеходци, паркиране - от другата страна на улицата и велоалея, разказва пред “24 часа” Албена Александрова от "Спаси Съборна".

Според независимият общинар Борис Бонев обаче вече е направен компромис - вместо цялата улица да е пешеходна, по част от нея е оставено автомобилно движение и паркоместа. Бонев подчертава, че "Съборна" е важна връзка на пешеходната част на бул. “Витоша” с пл. “Св. Неделя” и Градската градина.

В сряда кметът Йорданка Фандъкова също изрази мнение, че трябва да се чуят различните становища по казуса. От думите й стана ясно, че се е избързало с превръщането на “Съборна” в пешеходна, което е трябвало да стане след обновяването на пл. “Св. Неделя” и реализацията на проекта на световноизвестния италиански архитект Масимилиано Фуксас.

В търсене на компромис ръководството на транспортната комисия - председателят Карлос Контрера и зам.-председателите Зафир Зарков и Калоян Паргов са се срещнали в сряда с представители на “Спаси Съборна”. На разговора е присъствал и зам.-кмета по транспорта Кристиан Кръстев. На нея е постигнат компромис с работещите и живеещите на “Съборна” за предложения вариант за косо паркиране и поставяне на пиломати.

“За да постигнем повече паркоместа местим паркирането от северната страна, то ще бъде косо. Така ще има 26 паркоместа. Предлагаме от кръстовището с ул. “Цар Калоян” до пл. “Св. Неделя” ще се разположат пиломати, които да не допускат безразборно навлизане на коли, а ще дават достъп за кратковременен престой само на живеещи и работещи там. Не става дума за паркоместа, а само за възможност за кратковременен престой, като достъпът ще е контролиран”, обясни Кръстев.

На този етап не е ясно точно какви ще са пиломатите. Той уточни, че има два вида - с дистанционно или с камера, които допускат само определени номера на автомобили.

“Пиломатите са скъпи съоръжения и няма никаква гаранция кой и как ще контролира достъпа до зоната. Всяко едно автомобилно навлизане в зоната противоречи на устройствения план. Не може 2/3 от улицата да е паркинг”, заяви Бонев.

Че решението с пиломатите ще обезсмислят пешеходната зона смята и Владислав Панев от “Демократична България”. Той го определи като отстъпление и напомни, че София е европейски шампион по автомобили на глава от населението.

За запазването на улицата в сегашния вариант като полупешеходна се обяви и шефът на общинското предприятие “Софияплан” арх. Любо Георгиев и напомни, че в зоната има 182 паркоместа. Според него ползите от това улицата да е пешеходна са по-големи от притесненията на търговците, че бизнесът им ще пострада. Даде и пример с търговски улици с магазини на луксозни марки в Милано, Москва и Амстердам, които са пешеходни.

“Според 89% от клиентите на търговските обекти на “Съборна” основният проблем е липсата на паркоместа и това е причината да не посещават улицата. 100% от тях не харесват кашпите, които са поставени на тротоара. Понеже се дават примери за други търговци улици. Ето например “Картие” - дори в града на проф. Ян Геел - Копенхаген се намира на търговска улица с автомобилен достъп. А вие с един замах отрязахте 84% от паркоместата. “Съборна” се нуждае от осветление, нови настилки, премахване на висящите кабели. Много се надявам и вие като нас да направите компромис”, коментира Силва Георгиева, представител на бизнеса на “Съборна”.

Андрей Зографски от “Спаси София”, който е и експерт към транспортната комисия, заяви, че косо паркиране на еднопосочна улица е незаконно и то ще бъде отменено в съда.

“От 5 месеца се борим да обясним, че ограничението на паркоместата ще доведе до резултата от бул. “Дондуков” - 18% фалирали бизнеси. Вижте топ 10 на най-добрите търговски улици в света, 6 от тях са в Европа и не са пешеходни. Не плочките, а бутиците ги правят известни и привличат туристи от цял свят по тези улици. Опитвате се да делите хора на такива, които се движат с автомобил и такива, които пътуват с градски транспорт или карат велосипед, това делене на добри и лоши не води до нищо градивно за София. “Съборна” е за всички граждани”, заяви Албена Александрова.

Решението за новата организация на “Съборна” ще действа до реконструкцията на пл. “Св. Неделя”.