Всеки пети шофьор е с кофти зрение и не го осъзнава

Намалената зрителна острота пряко влияе върху времето за реакция на пътя, често фатално

Новини
13:41 - 21 Октомври 2025
753
Всеки пети шофьор е с кофти зрение и не го осъзнава

Над 90% от информацията, която шофьорът обработва, е визуална. Проучвания на Европейския съвет по оптометрия и оптика (ECOO) показват, че лошото зрение е допринасящ фактор за значителен брой пътнотранспортни произшествия. Намалената зрителна острота пряко влияе върху времето за реакция, предупреждават от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.

Например, шофьор с намалено зрение може да се нуждае от до 3 секунди повече, за да разчете пътен знак или да идентифицира опасност. При скорост от 90 км/ч, това означава изминаване на допълнителни 75 метра преди предприемане на действие – дистанция, която често е фатална.

Кампанията „Дай път на зрението“, организирана от Националната асоциация на оптиките (НАО) в партньорство с Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, обхвана 602 шофьори от цялата страна през юни 2025 г., предаде БГНЕС. 

Кампанията цели повишаване на обществената информираност относно критичната роля на доброто зрение за безопасността на пътя. Освен събирането на данни за състоянието на зрението на водачите, основен акцент е поставен и върху лична отговорност и осъзнаването на важността на зрението за безопасността на пътя.

Ключовата и най-притеснителна констатация е драстичното разминаване между субективната преценка на водачите и обективната реалност. Докато 52,5% от участниците заявяват, че не виждат достатъчно добре, обективният скрининг показва, че реалната нужда от корекция на зрението е при 71,8% от тях. Това означава че

приблизително на всеки пети шофьор (19,3%) е на пътя с компрометирано зрение, без дори да го осъзнава, което го превръща в "скрита заплаха".

Едва 19,6% от участниците имат перфектна зрителна острота, а над 65% имат астигматизъм – състояние, което сериозно влошава качеството на зрението при нощно шофиране.

Проучването разкрива и друга тревожна тенденция - опитните водачи, с над 15 години стаж, често подценяват влошаването на зрението си с възрастта и не търсят навременна помощ.

”Проблемът не е само в това, че шофьорите не виждат добре, а че голяма част от тях не знаят, че не виждат добре.“,

заявяват представители на НАО.

Кампанията "Дай път на зрението" постигна своята цел, като не само успешно идентифицира и измери мащаба на един сериозен фактор за пътния травматизъм, но и създаде статистическа база данни за очното здраве на шофьорите. Резултатите не са просто статистика – те са аларма.