Вулкан разкри град на маите

Открит е на дъното на езеро в Гватемала

13:50 - 06 Април 2022
Вулкан разкри град на маите

Археолози проучват древен град на маите, потънал по време на опустошително природно бедствие. Експедицията е планирана преди години, но се случва сега заради протести на местното население в Гватемала. Мястото на археологическите проучвания се смята за свещено.

На върха на угасналия вулкан се намира огромно езеро Атитлан. При разцвета на цивилизацията на маите на островите на това езеро е основан голям град с много жилищни сгради, храмове и площади.

Изследователите смятат, че преди 2000 години вулканът е изригнал и частично е унищожил града, а останките от сгради са потънали под вода на дълбочина от 20 метра. Оттогава за местната Атлантида се носят само легенди.

Преди няколко години местни рибари откриват останките под вода, след което властите решават да организират пълноценна експедиция. От 14 март тази година експедицията изпълнява задачи за гмуркане с георефериране и събира данни за създаване на модели за фотограметрия и виртуални разходки. Намеренията са да се създаде културен център, където хората да се срещат и да „обикалят“ обекта чрез неговата дигитална реконструкция.

Изследователите откриват в езерото Атитлан останки от сгради и фрагменти от керамика. Учените възнамеряват да изготвят груб план на подводния град и да проведат по-подробно търсене на различни артефакти. Освен това археолозите се надяват да разберат каква точно катастрофа е унищожила древното проспериращо селище.