XXI век: Мафията се рекламира в TikTok

Любопитно
14:35 - 10 Март 2021
3743
XXI век: Мафията се рекламира в TikTok

Платформата TikTok играе все по-голяма роля за организираната престъпност в Италия. “Ние сме силни, а държавата не може нищо да ни направи” гласи скритото послание на публикуваните от мафията клипчета.

Видеото е само 27 секунди, но успява да демонстрира мощта на мафията. Може да се види в платформата TikTok, насред клипчета с танци и козметични съвети. На фон звучи модерна музика от Неапол, а кадрите показват как армада от над 50 мотоциклета завива по една полуосветена уличка нощем. Във видеото е включено емоджи във формата на корона, както и символът на един от местните кланове на неаполската мафия Камора, съобщи „Дойче веле”.

"TikTok вече играе важна роля за мафията. С видеоклипове, на които се вижда как млади членове на клана навлизат в града със скутери или мотоциклети, се внушава на зрителя определено послание, а именно: "този регион ни принадлежи!", казва Марчело Раведуто от университета в Салерно, който от много години изследва дейността на мафията.

"Мафията има думата!"

Видеоклипове като споменатия имат за цел да насаждат страх и да покажат претенциите за власт на криминалните кланове: "Тук, в този квартал, думата има мафията!“. Платформата TikTok играе все по-голяма роля за организираната престъпност," потвърждава и главният прокурор за борба с мафията Федерико Кафиеро де Рахо. В интервю за вестник "Република" той предупреждава: "Този феномен се засили през последните месеци. Целта е мафията да демонстрира своето присъствие и мощ. За тази цел се използват платформи като TikTok."

Освен да внушават страх, подобни видеоклипове трябва да покажат мафията като привлекателна модерна организация - на клипчетата в TikTok младите мафиоти носят скъпи дрехи, карат луксозни автомобили и демонстрират луксозно обзаведени си домове. Записите често са подплатени с популярни шлагери от Южна Италия, в които обикновено се възпяват любовта, свободата и семейната чест.

Мафиотските структури следят новите тенденции

Според експерти, няма нищо случайно в това, че мафията е започнала усилено да използва TikTok. Тъкмо тази платформа за музика и видеоклипове е най-бързо растящата социална мрежа в момента. Журналистът Карло Бонини, който е автор на книги за мафията, казва, че в продължение на много поколения италианските мафиотски организации са успявали да опазят своята мощ, именно защото винаги им се е удавало да вървят в крак с времето: “Голяма грешка би било да смятаме, че днешната мафия е онази, която познаваме от филма "Кръстникът" на Марио Пузо. Архаичните демонстрации на власт и мощ са придобили модерен облик", обяснява той.

Мафията осъвременява своите послания, например с видеа, в които инсценира излизането от затвора като луксозно светско събитие, а TikTok се е превърнал за Коза Ностра и сие във вид модерно оръжие, допълва Раведуто. Според него, то е особено опасно, защото оказва въздействие над младите хора, които се чувстват привлечени от лукса, блясъка и хубавата музика и масово "лайкват".

Мафията рекламира своя начин на живот

В едно друго видео в TikTok маскиран младеж с неаполитански акцент се хвали, че получавал от мафията по 300 евро на ден, само за да стои на пост като охрана. Други публикации пък показват как осъдени на домашен арест сами си свалят електронните белезници.

Посланието на мафията в тези видеоклипове гласи: "Ние сме силни, а държавата не може нищо да ни направи,' смята Раведуто и допълва: "Мафията рекламира своя начин на живот като алтернативен на този, който водят останалите хора. В комбинация с богатството, което е на показ, арогантният стил на тези клипове внушава, че нормалният начин на живот не води до успех и признание."

Доста трудно е да се предприемат мерки срещу мафиотската пропаганда в TikTok, защото в нея се демонстрират не криминални деяния, а само символи на мощ и богатство. Поради това тази пропаганда е почти недосегаема в правно отношение.