За да спаси знака "Холивуд", Алис Купър плаща 25 000 долара само за "О"-то
Буря обезобразява големия символ, отчупва част от първото О и изпраща второто надолу по склона на планината Лий, като остава само... HuLLYWO D

Повече от 100 години знакът Холивуд е най-разпознаваемата забележителност на Лос Анджелис за света, а за един от най-ярките шоумени - Алис Купър, рушащата се икона се превръща в "холивудска мисия" за спасение.
Кацнал високо на планината Лий с изглед към Лос Анджелис, знакът на Холивуд е една от най-разпознаваемите културни икони на Америка. "Той е като нашия Лондонски мост, нашия Биг Бен", казва Алис Купър в музикалното предаване на BBC "The Old Grey Whistle Test" още през 1978 г. "В Холивуд нямаме друга забележителност освен знака на Холивуд."
Точната дата на издигане на паметника е спорна, но официалната му стогодишнина беше отбелязана на 13 юли 2023 г., което означава, че днес той навършва 102 години. Сега той се е превърнал в синоним на филмовата индустрия, но първоначално не е било предвидено да бъде такъв. Всъщност дори не е било предвидено да просъществува повече от 18 месеца.
Знакът е бил замислен като краткотраен билборд, рекламиращ нов жилищен комплекс в Холивуд Хилс.
Състоял се е от 13 огромни главни букви, широки 9 м и високи 14 м, които изписват HOLLYWOODLAND - името на групата за недвижими имоти, продаваща имотите. Изработена от дърво и ламарина и поддържана от рамка от телефонни стълбове, конструкцията струва повече от 23 000 долара (около 430 000 долара днес).
За да се гарантира, че знакът е особено привлекателен за окото, той е осветен с почти 4000 светлини, които мигат последователно в различните части на знака - HOLLY, WOOD и LAND. Алберт Коет е нает да поддържа знака в добро състояние и да подменя изгорелите крушки. Идеята е била да се популяризира сред жителите на Лос Анджелис стремежът към по-добър начин на живот, а не да се използва като някакъв вид подкрепа за развлекателната индустрия.
През следващото десетилетие, когато Лос Анджелис и филмовият бизнес се разрастват, знакът остава на мястото си. Но когато депресията през 30-те години на миналия век започва да опустошава всичко по пътя си, средствата за поддръжката му са намалени и той бързо се разпада. Авторът на песни Идън Ахбез, ранен привърженик на хипи стила на живот, лагерува известно време под първия L на знака. По-късно Ахбез се прочува с написването на хита на Нат Кинг Коул от 1948 г. Nature Boy.
Знакът започва да придобива и нежелана слава: връзката му със смъртта на амбициозната холивудска звезда Пег Ентуистъл го свързва с тъмната страна на очарованието на Тинселтаун. 24-годишната актриса от уелски произход зарязала успешната си кариера на Бродуей и се е преместила в Лос Анджелис с мечтата да стане филмова звезда. Но след като не успява да постигне успех, в нощта на 16 септември 1932 г. Ентуисъл се изкачва по стълба за поддръжка до върха на буквата Н и скача. Смъртта й е шок за жителите на града.
Тъй като знакът продължава да ръждясва и да се руши, през 1944 г. компанията за недвижими имоти решава да го дари на града заедно с останалите 425 акра незастроена земя срещу символичната цена от 1 долар.
По онова време силна буря вече е съборила буквата H и много жители са започнали да гледат на разрушения знак като на нещо, което просто "грозно бие на очи". През 1949 г. се стига до решение да бъде премахнат целият знак, но Търговската камара на Холивуд успява да постигне отмяна на решението, при условие че плати сметката за обновяване на рушащия се знак и замяна на липсващата буква. Те я съкращават, премахвайки частта LAND, и така се ражда културна икона.
Но в средата на 70-те години на миналия век, в резултат на небрежност, атмосферни повреди и вандализъм, 50-годишният знак отново се разпада. По времето, когато Боб Харис от BBC идва да интервюира Купър през 1978 г., силна буря го обезобразява още повече, отчупвайки част от първото О и изпращайки второто О надолу по склона на планината Лий, оставяйки знака да се чете HuLLYWO D.
"Никой няма да поеме отговорността за възстановяването му или каквото и да било друго", казва Купър пред BBC. "Бедното старо нещо е там горе, скъпо на сърцата ни, и умира точно пред нас. И аз прецених, че възстановяването му ще струва да речем 40 000 или 50 000 долара. Затова предложих да отидем и да направим концерт някъде и просто да им дадем всички пари", каза той.
Оказва се, че възвръщането на предишния блясък на знака ще струва значително повече. След като изготвя доклад за структурата, Търговската камара на Холивуд установява, че ремонтът на знака е невъзможен. Той ще трябва да бъде изцяло заменен. А за да се гарантира, че ще издържи на ветровете на планината Лий, новите стоманени букви ще трябва да се поддържат от стоманени колони, вкопани в бетонна основа. Цената на този проект е 250 000 долара.
През май 1978 г. стартира кампания "Спасете знака", а през следващия месец Хю Хефнър организира в имението си благотворителна вечер със звезди, за да събере средства за новия знак. Купър е първият човек, който спонсорира проекта. "Изчислихме, че цената е 27 000 долара за бройка, и реших, че това ще подтикне и други хора", казва той.
Рокаджията плаща и за последното O, което посвещава на своя приятел, комика и филмова звезда Граучо Маркс, починал предишната година. "И Анди Уилямс [американският певец, известен с версията си на песента Moon River] дари средства, и Warner Brothers, разбира се, направиха това, и Джийн Отри [известен като "Пеещият каубой"], и някои наистина прекрасни и "чисти" хора направиха това", казва Купър.
"Ние дадохме началото и все още вярвам, че всички по света дължат на Холивуд поне един долар за всички забавления, които излизат от Холивуд - и ако не можем да се погрижим за него, тези, които живеят тук, това е малко глупаво."
Старият знак е съборен, а на негово място е поставен нов знак с дължина 137 м и тегло 240 тона. Той се превръща в символ на града и съблазнителното обещание на филмовия бизнес.
През 1978 г. Купър, чиято театралност е част от сценичния му образ, е истински горд, че е помогнал за "преобличането" на най-емблематичния паметник на Лос Анджелис. "Мисля, че трябваше да има неонови и мигащи светлини върху него, но и така е прекрасен", казва тогава той.
"Когато погледнете знака на Холивуд, се сещате за холивудския блясък. Знаем, че блясъкът не е реален, но той изглежда така", казва изследователката на филмовото изкуство и журналистка Карен Кризанович пред Дейвид Уилис в подкаста H-O-L-L-Y-W-O-O-D на BBC през 2023 г. "Когато видите знака на Холивуд, си мислите, че той е истински. Цялата тази фантазия за Холивуд е реална заради този знак."
И сребърният екран отговаря със същото. През годините знакът на Холивуд се е появявал в множество филми, като е "играл" заедно с Чарлтън Хестън в "Земетресение" (1974), Робърт Дауни младши в "Чаплин" (1992) и Мила Кунис в "Приятели с предимства" (2011). Но когато се появява във филми като "Супермен: Филмът" (1978), "Денят след утрешния ден" (2004) и "Сан Андреас" (2015), често не се измъква невредим.
С течение на годините той е променян, за да отразява времето. През 1976 г. студентът Дани Финегуд използва завеси, така че да се чете HOLLYWeeD, за да съвпадне с облекчаването на законите за марихуаната. Тази шега се повтаря през 2017 г. Когато папа Йоан Павел II посещава Лос Анджелис през 1987 г., надписът е променен, за да се чете HOLYWOOD. А през същата година е променен на OLLYWOOD във връзка с показанията на полковник Оливър Норт в скандала "Иран-Контра".
На 31 декември 1999 г. новият знак - който няма крушки като оригинала - беше осветен отново за първи път от 60 години в ярки цветове в чест на новото хилядолетие. По време на церемонията по закриването на миналогодишните Олимпийски игри в Париж елементи от знака бяха използвани за създаването на долните два пръстена на олимпийския символ в знак на благодарност към Лос Анджелис като домакин на игрите през 2028 г.
Днес, повече от всякога, независимата журналистика има нужда от вас. В мисията си да предоставяме обективни, достоверни и навременни новини разчитаме на вашата подкрепа.