Защо новото летище в Истанбул е пълен провал
Най-голямото летище в Европа, на 40 километра от 15-милионния Истанбул, бе построено в рекорден срок - за по-малко от 6 години. Стартът на престижния за президента Ердоган проект премина без проблеми, което е рядкост за толкова комплексни логистични обекти, отбеляза швейцарският "Нойе Цюрихер Цайтунг". Вече възникват първите сериозни проблеми...
Напоследък в Турция се чуват все повече гласове, че мястото на летището не е подбрано правилно. Само 4 месеца след като то бе въведено в редовна експлоатация, нараства броят на опасните инциденти. Една от причините за това е природна: В края на август в небето над Босфора може да се наблюдава впечатляващо красива картина: стотици хиляди щъркели се събират на ята, за да отлетят на юг.
През тази година обаче истанбулци очакват ятата с недобро чувство. И сега има сблъсъци между по-малки ята и отлитащите или кацащи самолети, защото новото летище в северната част на града бе построено на място, над което преминават милиони прелетни птици. Както експерти, така и природозащитници обръщаха внимание на този факт, критикувайки мястото, избрано за строежа на новото летище. Един самолет на турските авиолинии, извършващ кацане в Истанбул, наскоро бе толкова силно повреден от ято птици, че нямаше как да продължи полета си.
Новото летище е нефункционално и за пътниците, и за пилотите на самолети
Птиците не са единственият проблем, отбелязва още „Щутгартер Нахрихтен“. Неблагоприятни са и опасните странични ветрове, които затрудняват пилотите. Дори турският министър на транспорта трябваше да признае, че през първите месеци от функционирането на новото летище самолетите са били принудени да извършват голям брой повторни маневри за излитане и кацане заради опасните странични ветрове. "Щутгартер Нахрихтен" посочва, че в 180 случая пилотите е трябвало да прекъснат планираното кацане и да се издигнат отново във въздуха.
А през есента в крайбрежната област започва и сезонът на мъглите. Има и други оплаквания. Бетонът на пистите се пропуквал, защото не били вкопани достатъчно дълбоко в скалите. "Щутгартер Нахрихтен" цитира и турския министър на транспорта Джахит Турхан, който признава, че пистите нямат отоплителна система. Според експерти, това може да създаде проблеми през най-студените зимни месеци - януари и февруари.
Пътниците пък се оплакват и от невероятно дългите разстояния в терминала. Между 20 и 25 минути пеш се изминават обикновено от гейта на самолета до паспортните проверки, митниците и получаването на багажа. В новия терминал няма никакъв транспорт за пътниците, а броят на движещите се пътеки е крайно ограничен.
Разстоянията между терминалите на новото летище в Истанбул са гигантски
Достигането до летището е трудно, поради това, че е доста отдалечено от Истанбул, а липсва метро или влак, които да го свързват с центъра на града. Тъй като летището бе построено извънредно бързо, сега започват да излизат на бял свят куп дефекти. Множат се оплакванията на пътниците от изпадали плочки по подовете, замърсени тоалетни и всевъзможни други нередности. Проектът за мега-летище се провали тотално, написа в Туитър опозиционният депутат Илхами Озджан Айгун.
И макар през новото истанбулско летище в първите 4месеца след откриването му да са преминали по-малко пътници, отколкото през старото летище за същия период на миналата година, намеренията за бъдещето са много амбициозни. Строителните работи ще продължат още доста години, докато Истанбул заеме мястото си сред най-големите летища в света. По своята площ от 7 640 хектара то вече е най-голямото в Европа, само Денвър, Колорадо и Дамам в Саудитска Арабия са разположени на по-голяма площ.
Въпреки футуристичния си вид, летището в Истанбул не е никак удобно. Строежът е приключил доста бързо, което се е отразило на качеството