Зеленият билет да е безплатен поиска Борис Бонев
Информацията, че с подмяната на градските автобуси се цели екологичен ефект - е фалшива, твърди общинският съветник
Независимият общински съветник в София Борис Бонев смята, че въвеждането на безплатен "зелен билет" в дните на силно замърсяване на въздуха ще се превърне в ефективна мярка в борбата със замърсяването, защого ще стимулира хората да слязат от колите и да ползват градския транспорт. Според него повечето хора са принудени да използват личните си автомобили, защото нямат алтернатива - нямат удобен и бърз градски транспорт.
Експертите отдавна са се съгласили, че в летните месеци предимно автомобилите замърсяват въздуха в София, а през зимата - битовото отопление", стана ясно от интервюто на Бонев пред БНР. Той добави, че през зимните месеци и географските особености влияят. Затова, според него, трябва да се вземат мерки, които да отговарят на всички особености на нашата столица, а не мерки, които се прилагат в Париж или във Виена.
"Преди няколко дни установих, че каченият на сайта на Столичната община Механизъм с оперативни мерки за справяне със замърсяването на въздуха не е действащият механизъм, а е стар - от 2018-а година, който е бил променен през 2019-а. Новата версия обаче не е качена на сайта, а е достъпен само за общинските съветници", обясни Бонев. Той уточни, че в публикувания Механизъм липсва широко огласяваната мерки за подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво с други, които са с пелети.
"Грешка е да се мисли, че само в ромските махали има отопление с твърдо гориво - и в "Лозенец", и в кварталите от витошката яка - също се използва твърдо гориво", коментира Борис Бонев.
Общинският съветник обясни тезата на "Спаси София" за въвеждането на "зелен билет" в дните с високо замърсяване на въздуха в столицата: "Целта на тази мярка е да бъде превантивна. Когато знаеш, че ще има високо замърсяване, обявяваш, че ще пуснеш "зелен билет", за да може преди да се стигне до замърсяването, хората да слязат от автомобилите си и да влязат в градския транспорт". Той даде пример с Париж, където в дните със силно замърсяване има повече превозни средства на градския транспорт и ползването им е безплатно.
По думите му информацията, че с подмяната на градските автобуси се цели екологичен ефект - е фалшива.
"Никой в Столичната община не е направил изчисления каква част от замърсяването в София се генерира от градския транспорт. За да може после, когато се подменят всички автобуси, да се каже - вече софийският въздух е по-чист. Защото 700-те автобуса в София са пренебрежим фактор в замърсяването на града, където всеки ден се регистрират 500 нови автомобила, а през зимата има 50 хиляди кюмбета, а замърсяващият ефект на едно кюмбе е колкото 16 автомобила", каза Бонев.