Живот след смъртта: открито е „ трето състояние“

Някои клетки живеят още няколко седмици

20:37 - 18 Октомври 2024
Живот след смъртта: открито е „трето състояние“

Учени направиха откритие, което може коренно да промени разбирането ни за живота и смъртта. Наскоро доцентът по микробиология Питър Ноубъл от Университета на Алабама в Бирмингам и старши технически ръководител по биоинформатика Алекс Пожитков от Висшето училище по биологични науки изложиха необичайната концепция за „трето състояние“.

„Третото състояние“, неизвестен досега феномен, се наблюдава в определени клетки, които продължават да функционират и дори се трансформират в нови многоклетъчни организми след смъртта на организма.

Традиционно смъртта се разглежда като необратимо спиране на телесните функции. Въпреки това, откриването на органи, тъкани и клетки, които продължават да функционират след смъртта, повдигна въпроси относно механизмите, които позволяват на определени клетки да продължат да съществуват. Изследователите са открили, че определени клетки, снабдени с хранителни вещества, кислород, биоелектричество или биохимични сигнали, могат да се трансформират в нови многоклетъчни организми с нови функции.

Това явление предизвиква традиционното разбиране за клетъчното поведение, при което се очаква клетките да следват предварително определени еволюционни пътища.

„Третото състояние“ показва, че клетките могат да се адаптират и променят по неочаквани начини дори след смъртта. Например, наблюдавано е, че кожни клетки от мъртви ембриони на жаба спонтанно се реорганизират в нови многоклетъчни организми, наречени ксеноботи, които проявяват ново поведение и функции.

Тези ксеноботи и антропоботи (получени от човешки белодробни клетки) имат потенциала да революционизират медицината. Те могат да се използват за доставяне на лекарства, разтваряне на артериална плака и премахване на излишната слуз, всичко това без да предизвикват имунен отговор. Освен това тези организми имат ограничен живот и естествено се разграждат след четири до шест седмици, предотвратявайки растежа на потенциално инвазивни клетки.

Това изследване отваря нови възможности за персонализирана и превантивна медицина. Като разбират как някои клетки продължават да функционират и се трансформират след смъртта, изследователите могат да разработят нови лечения, съобразени с индивидуалните нужди.