Зомбиране или защо „Билла“ и „Кауфланд“ ви посрещат с плодове и зеленчуци

Причината не е случайна - зад всичко стоят психологически похвати и маркетингови тактики

Новини
17:00 - 24 Март 2025
10863
Зомбиране или защо „Билла“ и „Кауфланд“ ви посрещат с плодове и зеленчуци

Замисляли ли сте се защо почти винаги ви се налага да прекосявате целия супермаркет, само за да купите кутия мляко или яйца? Оказва се, че причината не е случайна, а зад всичко стои хитро измислена стратегия. 

Студент по архитектура разкри в TikTok някои от най-любопитните тайни зад дизайна на магазините и начина, по който те ни влияят.

Рийвс Конъли, който учи в института „Прат“, обяснява как супермаркетите използват психологически похвати и маркетингови тактики, за да влияят върху потребителското поведение.

„Количеството мисъл и планиране, което се влага в дизайна на един супермаркет, е просто изумително“,

казва Конъли. „Супермаркетите разполагат секцията с плодове и зеленчуци близо до входа, за да ги вземете първи и да се чувствате по-малко виновни, когато по-късно сложите в количката си нездравословни храни“.

Но какво да кажем за най-необходимите продукти като мляко и яйца? Те умишлено се поставят в най-отдалечените части на магазина. „Вероятно сте забелязали, че основните продукти като млякото и яйцата са винаги в най-задната част на магазина. 

Целта е да ви накарат да преминете през повече щандове и да се изкушите да вземете и други стоки“,

обяснява той.

Освен това, магазините внимателно подбират кои продукти да бъдат изложени в края на всеки щанд. „Там често са разположени нездравословни храни, като чипсове и газирани напитки, за да попаднете на тях, докато се опитвате да стигнете до основните продукти“, добавя студентът.

Конъли разкрива, че дизайнът на супермаркетите е внимателно обмислен дори и спрямо най-малките клиенти. 

„Зърнените закуски със захар обикновено са поставени на нивото на детските очи, за да ги виждат и поискат.

По-здравословните опции пък са високо и далеч от тях“, посочва той.

Дори разположението на касите има своята логика – те са в края на магазина и на практика блокират изхода, за да

не можете да напуснете, без да направите покупка.

Ако някога сте усещали, че независимо колко пъти посещавате любимия си супермаркет, винаги се губите и трудно намирате нужните продукти – това също не е случайно. „Магазините са устроени като лабиринти

и редовно разместват продуктите, за да ви дезориентират

и да ви накарат да разгледате повече щандове“, казва Конъли.

Така че следващия път, когато влезете за един продукт, а излезете с пълна количка, ще знаете защо се е случило това.