30 руски авиокомпании пред фалит, и уж могъщият "Аерофлот" закъса
През 2025 г. около 30 малки и средни руски авиокомпании, които осигуряват над четвърт (26%) от вътрешния пътнически трафик в Русия, се изправят пред сериозна заплаха от фалит, ако не се предприемат спешни мерки за стабилизиране на финансовото им положение. Според източници от авиационния сектор, компаниите могат да се сблъскат със значителни трудности, свързани с натрупаните дългове за лизинг на чуждестранни самолети.
След въвеждането на международните санкции през 2022 г., много руски авиокомпании, особено по-малките и средните, спряха да плащат лизинга за самолетите, регистрирани в чуждестранни компании. Въпреки това, дори след като самолетите бяха регистрирани в руския авиорегистър и започнаха да извършват полети в рамките на Русия, лизинговите договори остават в сила.
Генералният директор на авиокомпанията "Норд Стар", Леонид Мохов, предупреди за сериозните последствия, които може да се породят от тази ситуация. В писмо до Асоциацията на операторите на въздушен транспорт (АЕВТ) той посочи, че разходите за поддръжка на самолетите са се увеличили, поради невъзможността да се получат резервни части и обслужване от чуждестранни доставчици, което води до значителни допълнителни разходи.
Дори по-големите авиокомпании като "Аерофлот", Уралските авиолинии и "S7 Airlines" не успяха да избегнат тези трудности. Те успяха да изкупят част от самолетите, които летяха по чуждестранен лизинг, благодарение на подкрепата от Фонда за национално благосъстояние. Към първото тримесечие на 2024 г. тези компании са купили около 165 от 400 самолета, които иначе щяха да бъдат върнати на чуждестранните собственици. За по-малките авиокомпании обаче тази възможност не е на разположение.
Една от основните причини, поради които руски авиокомпании изпитват затруднения в последните месеци, е забавянето на държавните субсидии за поддържане на вътрешни полети. Според източници на вестник "Комерсант", Росавиация може да не успее да разпредели 19 милиарда рубли по две основни направления, които покриват полети между регионите на Русия, както и връзките между централната част на страната, Далечния изток и Калининград. Обикновено тези средства трябва да бъдат дадени до декември.
Без съответните субсидии, авиокомпаниите ще бъдат принудени да продават билети на по-високи цени или да коригират разписанията и дори да прекратят някои от маршрутите си. Възможността за затваряне на над 200 маршрута е реална, ако не се вземат мерки за бързо решаване на въпроса със субсидиите.
Друг важен фактор, който засилва финансовото напрежение върху руските авиокомпании, са международните санкции, наложени от Запада след началото на войната в Украйна. Европейският съюз, САЩ и Канада затвориха въздушното си пространство за руски авиокомпании, което сериозно ограничи възможностите за международни полети.