500 на месец се жалват от некоректни шефове

4928 сигнала от граждани са получени за десетте месеца на тази година в Инспекцията по труда

Новини
09:21 - 14 Ноември 2019
2016
500 на месец се жалват от некоректни шефове

4928 сигнала от граждани са получени за десетте месеца на тази година в Инспекцията по труда, заявиха за „Монитор“ от институцията. Това означава, че всеки месец се подават средно по 500 жалби.

Жалбите са свързани с неизплащане на обезщетения по Кодекса на труда след прекратяване на трудовите правоотношения, както и за неизплатени дължими възнаграждения.

Има и жалби за нарушения, свързани с разпределението на работното време, както и на разпоредбите, регламентиращи ползването на различни видове отпуск. Инспекторите са проверявали и сигнали за неизплащане на увеличението на възнаграждения за полагане на извънреден и нощен труд, както и за работа в празнични и почивни дни.

Хората подавали сигнали и за неподходящи условия на труд на работното място, коментират още инспекторите от ГИТ.

Най-много сигнали от граждани за нарушения на работното място са подавани в София, където е и най-голяма концентрацията на работна ръка. За периода от януари до октомври тази година в Инспекцията по труда са подадени 1396 сигнала, което представлява 28% от всички подадени сигнали, сочат данните на инспекцията. София област е следващата дирекция, работила по най-много сигнали - 429 на брой, но дирекцията упражнява контрол и в част от районите на София, уточняват от институцията.

Оплаквания се подават и за работа без трудов договор, но едва когато лицата не бъдат допуснати до работните си места, разказват инспекторите. В тези случаи контролните органи на инспекцията не могат да обявят трудово правоотношение, тъй като лицата не са установени на място да полагат труд, разказват още проверяващите.

Често работници претендират и за възнаграждения, договорени устно, за изплащането, на които ГИТ няма правомощия да задължи работодателя да се издължи.

Много работещи се притесняват да подадат сигнал с името си, за да не загубят работата си, затова е възприета практиката да се разглеждат и анонимни сигнали, но в тези случаи жалбоподателите не получават отговор за резултатите на проверката, разказаха още пред „Монитор“ от ГИТ. Независимо дали сигналът е анонимен или не, тези, които касаят работа без трудови договори или дължими възнаграждения, се разглеждат задължително, уточняват още експертите.

За по-добра ефективност на контрола обаче е добре да може да се осъществи комуникация с жалбоподателя при необходимост от оказване на допълнително съдействие или предоставяне на допълнителна информация, поясняват инспекторите от ГИТ.

Длъжностните лица в Инспекцията по труда са задължени да пазят анонимността на подателя и проверките се извършват по начин, гарантиращ тази анонимност.

Работещите постоянно се информират, че за да бъдат защитени по-ефективно правата им, е необходимо сигналите да се подават, докато те могат да бъдат установени на работните им места, както и да съдействат на контролните органи при проверката, категорични са от инспекцията по труда.

Сигнали в ГИТ могат да бъдат подадени по всички възможни канали – на място в дирекциите „Инспекция по труда“, с писма по пощата, по куриер, по имейл, публикуван на интернет страницата на агенцията, както и чрез специалната форма за контакти, която е посочена на сайта на инспекцията по труда.

За да не бъдат разглеждани като анонимни, сигналите следва да бъдат саморъчно подписани и да предоставят информация за обратна връзка, разясняват още експертите.