AI ни кара да психясваме
Учени откриха тревожна връзка между използването на изкуствения интелект и психопатията

Използването на изкуствен интелект (AI) вече е свързвано с какво ли не — от страх от преценка и самота до влошаване на когнитивните способности. Резултатите често са тревожни и трудни за категоризиране.
А сега нещата стават още по-сложни. В ново изследване, публикувано в списанието BMC Psychology, южнокорейски учени изследвали 504 китайски студенти по изкуства и открили, че тези с по-високи нива на нарцисизъм, психопатия и макиавелизъм по-често разчитат на ChatGPT и AI генератора за изкуство Midjourney в сравнение с по-емоционално уравновесените си колеги.
Авторите на изследването — психолозите Джини Сонг от университета Чоданг и Шуян Лю от университета Бексок — разглеждат използването на AI от студенти по изкуства като поведение, близко до академични нарушения като преписване, лъжа и плагиатство.
Тези действия, обясняват те, често се свързват с т.нар. "тъмни" черти на личността, познати от модела "Тъмната триада", използван за оценка на негативни личностни характеристики.
Проучването обхванало студенти от шест специализирани арт университета в китайската провинция Съчуан, включващи дисциплини като визуални изкуства, музика, театър и танц.
Резултатите показали, че хората с по-силно изразени "тъмни" черти били по-склонни да представят произведения, създадени от AI, като свои собствени — проблем, който се задълбочава в света на изкуството и академичните среди.
Освен това, същите студенти показали по-високи нива на тревожност относно академичния си успех и по-голяма склонност към отлагане на задачите,
което допълнително увеличавало зависимостта им от AI инструменти при изпълнение на учебни ангажименти. Подобна връзка между мързелуване и използване на AI е наблюдавана и в други проучвания.
Изследователите измерили и нивата на материализъм сред участниците. Те установили, че студентите, за които външните награди и признание са по-силен мотиватор, също по-често използвали AI с цел постигане на успех.
В заключение, авторите на изследването препоръчват университетите да преработят учебните си програми така, че заданията да бъдат по-малко податливи на плагиатство и имитация чрез AI.
Освен това настояват учебните институции да образоват студентите относно етичните рискове
и проблеми, свързани с употребата на изкуствен интелект, с надеждата, че това ще ги насочи към по-съзнателно и отговорно отношение към технологиите — а не към използването им като бърз и лесен заместител на собствените усилия.