Ало, Банов, защо делиш държавния от частния сектор?

Актуални новини
18:55 - 23 Февруари 2021
3808
Ало, Банов, защо делиш държавния от частния сектор?

Министър Банов, защо върнахте тоталитаризма, при който културата е под покрива на държавата и на нейна издръжка, а частният промотърски сектор е забравен вече от година? Защо частните компании, които пълнят хазната с приходи, нямат право да работят, а се толерират само държавните институции, които и без това са субсидирани от държавата? Тези въпроси зададе на министъра на културата Боил Банов в отворено писмо компанията BG Sound Stage, която организира в България концерти и спектакли на редица изявени чуждестранни артисти.

Вече повече от месец и организаторите, и зрителите чакат разрешение от Министерство на културата дали през средата на март у нас може да се проведе турнето на световноизвестния цигулар с испански и ливански корени Ара Маликян. Факт е, че Министерство на културата разрешава в България да се провеждат аналогични културни събития, организирани от държавни институции и с подкрепата на ведомството на Боил Банов.

От BG Sound Stage питат министъра защо разделя културата на държавен и частен сектор, музиката на класическа и друга, защо толерира едни изпълнители и културни организации, защо едни музиканти могат да работят и да излязат на сцените, а други не. 

"Знаете -  през 2020 г. отложихме всички наши концерти, спазвахме правилата, претърпяхме големи загуби -  морални, емоционални и финансови. Ние и нашата публика. 

Преди две седмици, обаче, отправихме запитване до министър Банов за разрешение да проведем концертите на испанския цигулар Ара Маликян, планирани за 12 март в зала 1 на НДК, 13 март в Варна и 15 март – Пловдив. Те бяха отлагани два пъти, а зала 1 на НДК разпродадена 100% още миналата година. Зрителите с билети (7000 души) непрекъснато ни звънят и настояват  тези концерти да се състоят. Предвидили сме организация как да ги проведем при пълно спазване на епидемиологичните мерки.

НО отговор от министър Банов и до този момент НЯМА. Телефоните на Министерство на културата не отговорят. А времето тече…", отбелязват от компанията.

И продължават с въпросите: "Къде е проблемът? В разделението на културата на Наша и Ваша. В двойните стандарти. В спазване на правилата от нас, които се опитваме да работим и да доведем нашите изпълнители в България. И в нарушаване на правилата за други – с държавна протекция, с устни разрешения или върху хвърчащи листа."

"Със заповед на здравния министър от 27.11.2020 г. концертните зали имат забрана да работят! Но през целия трети локдаун от ноември досега зала „България”, опера, оперета, балет не са затваряли врати, Софийска филхармония продължава да свири. А за март в страната са предвидени множество концерти с подкрепа и спонсорство на Министерство на културата.

През януари в забранената зала 1 на НДК се проведе концерт на Софийска държавна филхармония с оперния певец Хуан Диего Флорес  (нямаме нищо против изпълнителя и неговата музика). Очевидци твърдят, че публиката в залата е била доста над 30% изискуем капацитет. Оказа се също, че този концерт със специални протекции е разрешен с подпис от зам.-министър на културата, като е бил представен пред властите като „сценично представление”!", твърдят от BG Sound Stage.

"Нима всеки концерт не е „сценично представление”? Тези на Ара Маликян, на Андре Рийо, на Стинг, на Zucchero не са сценични представления? Нима опасността от зараза с COVID-19 за нашата публиката е по-голяма от тази за публиката на държавните състави? И в двата случая тя спазва еднакви правила и наблюдава един и същи вид сценично изкуство", пишат още в новото си писмо до министъра промотърите. 

"В тв интервю от днес по друг повод министър Банов каза, че социализмът бил отминал. Но неговите действия в сектора „култура” говорят точно за обратното", пишат от BG Sound Stage и задават още няколко важни въпроса на министъра:

* Защо върна тоталитаризма, при който културата е под покрива на държавата и на нейна издръжка, а частният промотърски сектор е забравен вече от година?

* Защо създаде противопоставяне между културните оператори на държавни и частни

* Защо частните компании, които пълнят хазната с приходи, нямат право да работят, а се толерират само държавните институции, които и без това са субсидирани от държавата? 

* Какви загуби носи това на държавата, ако те получават субсидии, но при работа на 30% от капацитета си не биха могли да донесат приходи?

* Защо раздели изкуствата и противопостави музиката на класическа и друга?  Нашите музиканти са първо класически, а след това и други. Освен класическата музика, която е и наша музика, частните компании водят в България изпълнители от всякакви стилове и с всякаква палитра от необятния свят на музиката.

 * Защо ощетява публиката и я лишава от правото на избор какъв вид изкуство и музика да потребява? Защо унищожава културното многообразие? Абсолютно неприемливо е в 2021 г. достъпът до изкуство в цялото му многообразие да бъде ограничен и ръководен от лични вкусове, интереси, или просто от невежество.

"Искаме концертните зали да бъдат отворени за всички и при равни условия, регламентирано със заповед на здравния министър. Искаме както работят държавните състави, така и ние да работим. Искаме да доведем нашите музиканти в България, за които междувпрочем билетите продължават да се купуват. Искаме и музикантите на другите ни колеги също да имат право да стъпят на българска сцена.

И междувпрочем през тази една година Ара Маликян направи 75 концерта в Испания, създаде няколко нови композиции, записа нови видеа и издаде един албум. А 12 март наближава", казват в заключение от BG Sound Stage.